Polski Portal Morski
Aktualności

Dwa nowe E-Flexery na linii Gdynia-Karlskrona

W odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego, Stena Line wprowadzi na trasę Gdynia-Karlskrona dwa zupełnie nowe promy ro-pax klasy E-Flexer. Każdy z nich będzie miał długość 240 m. To jednostki nowej generacji: nowoczesne, paliwooszczędne, wyznaczające nowy standard w zakresie ograniczenia emisji i kosztów oraz podniesienia efektywności energetycznej i wydajności. Są one istotną częścią realizacji strategii Stena Line dotyczącej zrównoważonego rozwoju w żegludze.

Już w tym roku Stena Line na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną wprowadzi dwa promy ro-pax klasy E-Flexer. Obie jednostki są nowe i rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze.

Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi – mają 240 m długości – każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż obecne statki operujące na tej linii. E-Flexery to statki nowej generacji: energooszczędne, wydajne i ekologiczne.

Pierwszy prom klasy E-Flexer rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a drugi w listopadzie. Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Natomiast dwa zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica nadal będą obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Nowy terminal w Gdyni, na który Stena Line planuje przenieść się w czerwcu, dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości 240 m, czyli takich jak te klasy E-Flexer.

Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez Stena Line strategii zrównoważonego transportu morskiego.

– Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na Autostradzie Morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy – informuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Wprowadzenie E-Flexerów na linię Gdynia-Karlskrona to część strategii Stena Line, aby nieustannie wzmacniać swoją pozycję na Morzu Bałtyckim i rozwijać się razem z klientami.

– Zdolność dostosowania się do potrzeb rynku i rozwój wraz z naszymi klientami są kluczowe dla Stena Line. Dzięki E-Flexerom, które wprowadzamy na trasę Gdynia-Karlskrona, odpowiadamy na potrzeby naszych klientów i staramy się dostosować flotę tak, aby była jak najbardziej elastyczna – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor generalny koncernu Stena Line.

W ciągu ostatnich lat Stena Line mocno rozwinęła swoją działalność na Morzu Bałtyckim, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem klientów na transport morski – zarówno towarowy, jak i pasażerski. Na linię pomiędzy Nynäshamn a Ventspilsw lipcu 2021 roku i styczniu br. wprowadzono przedłużone i zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica, a pomiędzy Liepāja na Łotwie a niemieckim Travemünde – jednostki ro-pax Stena Livia i Stena Flavia, co zwiększyło o 40% zdolność przewozową tego połączenia.

Ponadto 1 lutego Stena Line otworzyła zupełnie nową trasę pomiędzy szwedzkimNynäshamn a fińskim Hanko, obsługiwaną przez statek Urd. Drugi prom (Stena Gothica) zostanie wprowadzony na tę linię w połowie maja.

Co wiemy o nowych promach:

  • statki nie mają jeszcze nazw – zostaną im nadane przed wejściem na linię,
  • pierwszy E-Flexer rozpocznie kursowanie w lipcu, a drugi w listopadzie,
  • długość jednego: 240 metrów,
  • pojemność każdego: 1200 pasażerów i 3600 metrów linii ładunkowej.

Źródło: https://www.gdynia.pl/co-nowego,2774/dwa-nowe-e-flexery-na-linii-gdynia-karlskrona,564693

Fot.: Stena Line

Zobacz podobne

Uczestnicy Dakaru startują w regatach żeglarskich Loro Piana

BS

Z Ningbo w świat: chińskie miasto portowe przekształca się w globalne centrum otwierania się na rynki międzynarodowe

PL

100 mln na dofinansowanie portu w Elblągu

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie