Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

O wyzwaniach transportowych w czasie wojny w Ukrainie

Wyzwania w zakresie inwestycji infrastrukturalnych w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainie były omawiane 13 kwietnia 2022 r. przez ministrów ds. transportu Polski, Czech, Estonii, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji i Węgier.

W dyskusji zorganizowanej z inicjatywy strony polskiej wzięli udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister transportu Czech Martin Kupka, minister spraw ekonomicznych i komunikacji Estonii Taavi Aas, wiceminister transportu i komunikacji Bułgarii Vladimir Varbanov, wiceminister transportu i komunikacji Litwy Loreta Maskalioviene, wiceminister transportu Łotwy Ligita Austrupe, wiceminister transportu i infrastruktury Rumunii Adrian Foghiş oraz wiceminister transportu i budownictwa Słowacji Jaroslav Kmet’.

Ministrowie przedyskutowali wyzwania, które wyniknęły po rosyjskiej agresji przeciw Ukrainie, w tym zgłaszane kwestie niedoboru pracowników na prowadzonych inwestycjach infrastrukturalnych, wzrost kosztów inwestycji oraz niedobór niektórych surowców i półproduktów.

– Dzisiaj jednym z powodów trudnej sytuacji w budownictwie w Polsce jest odpływ pracowników z Ukrainy, którzy wrócili do ojczyzny, aby bronić swojego kraju przed rosyjską agresją. Skutki wojny na Ukrainie są także widoczne w zakresie mniejszej dostępności surowców oraz materiałów budowalnych takich jak stal, asfalt i beton, co wynika z ograniczenia lub zatrzymania produkcji w zakładach je wytwarzających na Ukrainie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister Andrzej Adamczyk wskazał również na wyzwania związane z zakłóconymi łańcuchami dostaw i zapewnił, że mimo wymagającej sytuacji inwestycje drogowe i kolejowe w Polsce nie są zagrożone.

Dyskutowano także nad możliwymi do podjęcia działaniami, mającymi na celu wsparcie branży infrastrukturalnej. Jak zaznaczył minister Andrzej Adamczyk, obecna sytuacja wymaga współpracy i współdzielenia ryzyka nie tylko przez wykonawców oraz poszczególne państwa, ale też i całą wspólnotę europejską.

– Konieczne jest wydłużenie okresu rozliczenia inwestycji w ramach mechanizmu finansowego polityki spójności w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz wyasygnowania dodatkowych środków ze strony Komisji Europejskiej na potrzeby inwestycyjne – powiedział.  

Minister Andrzej Adamczyk zaproponował także wystosowanie wspólnego wystąpienia ministrów do spraw transportu regionu Trójmorza do Europejskich Komisarzy ds. Transportu i Polityki Regionalnej w sprawie omawianych zagadnień. Propozycja spotkała się z aprobatą wszystkich uczestników spotkania. 

źródło mat. prasowy / fot. shutterstock

Zobacz podobne

Rozmowy ministrów transportu państw Grupy Wyszehradzkiej o europejskim transporcie

Autor

Dostawy węgla do świnoujskiego portu. „Wszystko jest zapięte na ostatni guzik”

KM

Banki nasienia ryb – zabezpieczeniem w razie katastrof ekologicznych i wsparcie ochrony bioróżnorodności

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie