Port Gdańsk wyprzedził dwa porty rosyjskie (Port Primorsk i St. Petersburg) i awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich pod względem przeładunków ogółem. Dodatkowo po pierwszym kwartale 2022 utrzymuje I miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku.
I miejsce Port Ust Ługa | 26,1 mln ton +2,3% |
II miejsce Port Gdańsk | 14,802 mln ton +11,3% |
III miejsce Port Primorsk | 14,766 mln ton +17% |
IV miejsce St. Petersburg | 12,668 mln ton -12% |
Dodatkowo po pierwszym kwartale 2022 utrzymuje I miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku:
I miejsce Port Gdańsk | 561 396 TEU +9% |
II miejsce St. Petersburg | 437 858 TEU -12% |
III miejsce Port Gdynia | 237 712 TEU -0,7 |
Port w Gdańsk od początku 2022 roku notuje bardzo dobre wyniki w większości grup ładunkowych, osiągając dodatnią dynamikę (kwartał do kwartału ) +11,3%. W pierwszym kwartale br. w Porcie Gdańsk przeładowano 14,8 mln ton towarów – co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Nadal najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica – ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc. osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+9 proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki Ro-Ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna – przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.
– Finalizujemy kluczowe projekty związane z infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą, o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to, stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik – komentuje Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Obecnie Port Gdańsk obsługuje 22 regularne połączenia morskie. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie świata, jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim. Port Gdańsk jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez przedsiębiorstwa Europy Środkowo-Wschodniej.
źródło/ fot. Port Gdańsk