Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Port Gdańsk  awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich

Port Gdańsk wyprzedził dwa porty rosyjskie (Port Primorsk i St. Petersburg) i awansował na drugie miejsce w rankingu portów bałtyckich pod względem przeładunków ogółem. Dodatkowo po pierwszym kwartale 2022 utrzymuje I miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku.

I miejsce Port Ust Ługa26,1 mln ton +2,3%
II miejsce Port Gdańsk   14,802 mln ton +11,3%
III miejsce Port Primorsk14,766 mln ton +17%
IV miejsce St. Petersburg12,668 mln ton  -12%

Dodatkowo po pierwszym kwartale 2022 utrzymuje I miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku:

I miejsce Port Gdańsk561 396 TEU +9%
II miejsce St. Petersburg437 858 TEU -12%
III miejsce Port Gdynia237 712 TEU  -0,7

Port w Gdańsk od początku 2022 roku notuje bardzo dobre wyniki w większości grup ładunkowych, osiągając dodatnią dynamikę (kwartał do kwartału ) +11,3%. W pierwszym kwartale br. w Porcie Gdańsk przeładowano 14,8 mln ton towarów – co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Nadal najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica – ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc. osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+9 proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki Ro-Ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna – przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.

– Finalizujemy kluczowe projekty związane z infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą, o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to, stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik – komentuje Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Obecnie Port Gdańsk obsługuje 22 regularne połączenia morskie. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie świata, jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim. Port Gdańsk jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez przedsiębiorstwa Europy Środkowo-Wschodniej.

źródło/ fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Pożar na statku przewożącym złom zacumowanym przy nabrzeżu w Porcie Gdańsk

AB

Do końca układania Nord Stream 2 zostało mniej niż 10 km

JJ

Organizacje żeglugowe wzywają ONZ do uwolnienia marynarzy

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie