Polski Portal Morski
Aktualności

Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki i biznesu

Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki, biznesu. Obecnie realizowane inwestycje są kontynuacją wizjonerstwa twórców portu – inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego. Kolejne ogromne przedsięwzięcia budowane są z myślą o następnych pokoleniach. 100 lat istnienia Portu Gdynia to czas nieustannych zmian i udoskonalania infrastruktury, która ma służyć polskiej gospodarce morskiej i kolejnym pokoleniom.

Port Gdynia jako ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej, stanowi naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk Adriatyk w kierunku Skandynawii łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Prace inwestycyjne w Porcie Gdynia nie ustają. W marcu zakończono projekt pn. “Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia”, trwa również przebudowa Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego.

We wrześniu ubiegłego roku na terminalu zakończył się proces budowlany, wynikający z projektu dofinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i zgodnie z wymogami odbyła się konferencja zamykająca – „Zakończenie projektu inwestycyjnego pod nazwą Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia”. Uroczystość nie dotyczyła otwarcia terminalu, a zakończenia projektu i zakończenia budowy, tego typu konferencje zamykające są nieodłącznym elementem prowadzenia inwestycji z dofinansowaniem z budżetu Unii Europejskiej. – Aleksander Wicka, szef działu marketingu ZMPG S.A.

W chwili obecnej Stena Line prowadzi na terminalu prace przygotowawcze. W ramach bieżących prac zakończyły się właśnie kolejne próbne podejścia jednostek wraz z wykorzystaniem infrastruktury. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022. Już w lipcu przewoźnik wprowadzi na linię największe na Bałtyku promy Stena Line o długości 240 m. klasy E-flexer.

Miejsce, w którym obecnie znajduje się nowy terminal ma wyjątkowe znaczenie dla historii Portu Gdynia. Znajduje się on nieopodal Muzeum Emigracji – dawnego Dworca Morskiego, skąd odchodziły legendarne polskie transatlantyki: m/s „Batory” i ts/s „Stefan Batory”. Dworzec morski w Gdyni był świadkiem wyjazdów i powrotów tysięcy polskich obywateli.

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Nowy, większy Publiczny Terminal Promowy z rampą ro-ro stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich, jednocześnie zwiększając zdolności przeładunkowe Portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych, dzięki czemu Port Gdynia staje się coraz bardziej konkurencyjny w regionie Morza Bałtyckiego i poprzez planowane inwestycje wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku. – Kazimierz Koralewski, wiceprezes ZMPG S.A.

Ważną kwestią nowego terminala będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście. OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie.

Zasilanie statków energią elektryczną podczas postoju w porcie wpływa bardzo korzystnie na środowisko poprzez:  redukcję poziomu hałasu w porcie,  niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku, poprzez wyłączenie silników, wydłużenie żywotności silników pomocniczych na statku.

Natomiast w Polsce jest to pierwszy tego typu system, zatem jest on niewątpliwie nowatorski i w tym zakresie awangardowy: z całą pewnością ta inwestycja wytyczy sposób realizacji tego typu instalacji w polskich portach. Podwyższa standard obsługi statków i pozwala na realizację podłączenia statków cumujących do nabrzeża w oparciu o nowoczesną infrastrukturę.

Lokalizacja terminalu – przy ul Polskiej, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

Wybudowanie portu w Gdyni i rozwój handlu morskiego należały do strategicznych celów II Rzeczypospolitej. Od 1922 roku stopniowo rozbudowywano infrastrukturę portową. Stworzenie portu w Gdyni, a później stoczni stało się kluczem do szybkiego rozwoju zarówno miasta, jak i całej Polski. Do dziś Port Gdynia stanowi bufor rozwoju miasta i regionu, wyznaczając trendy w kwestii rozwiązań w branży morskiej.

Źródło: PAP Fot.: mat. pras.

Zobacz podobne

Tajemnicze nurkowanie w rejonie Zatoki Gdańskiej wymaga pilnego wyjaśnienia

KM

Porozumienie z COP27 coraz częściej krytykowane

KM

Projekt FSRU – badania dna morskiego w Zatoce Gdańskiej na zaawansowanym etapie

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie