Polski Portal Morski
Aktualności

Zakończenie inwestycji pogłębiania toru wodnego Szczecin-Świnoujście  

Nowa era gospodarki morskiej w Polsce rozpoczęła się w Zachodniopomorskiem. Tor wodny Szczecin-Świnoujście oficjalnie pogłębiony do 12,5 metra, co oznacza zwiększenie możliwości rozwojowych portów i obsługę największych jednostek pływających po Bałtyku.

Niemal 2 miliardy złotych kosztowało pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra. To łącznie 67 kilometrów drogi wodnej zupełnie nowej jakości, która podniesie rangę naszych portów w basenie Morza Bałtyckiego. 

To gigantyczna inwestycja. Oprócz wybudowania dwóch sztucznych wysp to także kilometry pogłębionego toru wodnego. Dzięki modernizacji do portów będą mogły zawijać statki o zanurzeniu sięgającym 11 metrów, a nie jak dotąd zaledwie 9.

– Jednostki znacznie większe, bo 40-tysięczniki będą mogły wchodzić do Szczecina, więc mamy nadzieje podwoić w najbliższym czasie przeładunki Szczecina i w ten sposób wprowadzić go do grona liczących się portów – tłumaczy Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Jak podkreślał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk – to inwestycja, na którą czekano w Szczecinie latami. – Wszyscy pamiętamy wielki transparent, który wisiał na elewatorze Ewa, który wisiał tyle lat. 12,5 metra droga życia dla Szczecina. Dzisiaj stało się to faktem – dodaje Marek Gróbarczyk.

– Zrobiliśmy to, co nigdy nie miało powstać i wielu, nie tylko w Polsce, zależało na tym, żeby do tego pogłębienia toru wodnego nie doszło – powiedział Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

Inwestycja może mieć też znaczenie militarne. Port z pogłębionym i w pełni żeglownym torem wodnym może być wykorzystywany także przez armię Sojuszu Północnoatlantyckiego.

– Jest szansa, nad czym ja też się mocno interesuję w sztabie generalnym, żebyśmy doprowadzili do tego, że Szczecin mógł być punktem odbioru wsparcia militarnego – wyjaśnia Michał Jach, poseł PiS.

Prace nad pogłębieniem toru były trudne, bo z Odry wydobyto około 100 ton zabytkowych przedmiotów. Ponad 1,5 tysiąca z nich uznano za niebezpieczne. Podczas pogłębiania toru wodnego zdetonowano m.in. bombę głębinowa z okresu II wojny światowej. Mogła zawierać nawet 100 kilogramów materiału wybuchowego. 

Inwestycję w czasie 2 lat zrealizowało holendersko-belgijskie konsorcjum firm DIVO. – Mimo lockdownu zmobilizowaliśmy się i rozpoczęliśmy pracę w 2020 roku. W maju nasza pogłębiarka Amazon już pracowała – mówi Eric Tancere. 

Podczas pogłębiania toru wydobyto około 23 miliony metrów sześciennych urobku, z których powstały dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim: Brysna i Śmięcka.

– Dzisiaj pierwszy raz miałem okazje stanąć na nowej ziemi, na nowej polskiej ziemi. Moja stopa stanęła na pięknym atolu, który już sam z siebie pokazuje wartość turystyczną – powiedział Artur Szałabawka, poseł PiS.

Pogłębienie toru to jedna z największych inwestycji sektora morskiego w Polsce. To inwestycja, która pozwoli na umocnienie pozycji Polski, jako ważnego gracza w akwenie Morza Bałtyckiego.

Źródło: TVP Szczecin Fot.: PAP Mat. Filmowy: Polska Morska

Zobacz podobne

Nowoczesne silniki dla trałowców projektu 207P

BS

Wojsko forsuje Odrę

BS

Krajowe magazyny gazu są wypełnione w 99 proc.

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie