Polski Portal Morski
Aktualności Porty Technologie

Port Community System w Porcie Szczecin – Świnoujscie

Czym jest PCS?

PCS to cyfrowy system wspomagania komunikacji oraz wymiany danych. Głównymi użytkownikami są uczestnicy obrotu portowo-morskiego realizujący procesy obsługi statków oraz importu i exportu towarów w porcie. 

Celem projektu Polski PCS jest zwiększenie konkurencyjności polskich portów morskich wobec uczestników międzynarodowego obrotu towarowego.  Rozwiązania PCS funkcjonują w najważniejszych portach na świecie. m.in. w Rotterdamie, pod nazwą „Portbase”, w Hamburgu, jako „Dakosy”, w Antwerpii jest to system „C-point”, pozwalające skrócić czas procedur logistycznych w łańcuchu dostaw z kilkunastu godzin do kilku minut oraz zmniejszyć koszty przedsiębiorców. 

PCS w ZMPSiŚ

Trwające obecnie prace wdrożeniowe w Porcie Szczecin i Świnoujście systemów Port Community System (PCS), rozwijanych przez Polski PCS, odbywają się w ramach przyjętego przez Radę Ministrów „Programu rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku”, oraz wskazanego w tym dokumencie priorytetu – digitalizacji polskich portów morskich.

Jednym modułów systemu opracowanego przez Polski PCS jest tzw. Moduł Maklerski (MM-PCS), przeznaczony do wymiany komunikatów związanych z obsługą statków przy wejściu i wyjściu do portów oraz podczas postoju w porcie. 

W finalnej formie, MM-PCS umożliwi bezpieczną i inteligentną wymianę informacji w zakresie logistyki oraz obsługi statków i towarów. Docelowo, MM-PCS pozwoli na koordynację i podniesienie wydajność wykorzystania infrastruktury portowej, podnosząc efektywność obrotu ładunkowego, oraz zapewni wsparcie i ułatwi re-używalność informacji w formie elektronicznej pomiędzy partnerami obrotu portowo-morskiego, agentami morskimi, Głównym Dyspozytorem Portu, firmami świadczącymi usługi pilotażowe i holownicze.

Głównymi beneficjentami są agenci statkowi. Narzędzie pozwoli im na skoordynowanie wszelkich działań niezbędnych do prawidłowego zgłoszenia i obsługi statku w porcie z poziomu jednej aplikacji. Wśród rozwijanych obecnie funkcjonalności wymienić można:

• baza statków – pochodząca z zaufanych źródeł (Lloyd’s Register, NSW), umożliwi dodawanie oraz edytowanie istniejących zapisów,

• baza kontrahentów – zbiorcza baza firm współpracujących, oferująca możliwość uzupełniania i wglądu, współdzielona w ramach jednego podmiotu (agencji),

• informacja o fakturowaniu – wysłanie informacji do interesariuszy z informacją o danych do wystawienia fv, 

• zgłoszenie odpadów – możliwość zgłoszenia odpadów dodatkowych (np. kiedy statek już przebywa w porcie),

• zamawianie i zgłaszanie usług – narzędzie pozwoli na zgłoszenie lub zamówienie usług związanych z pobytem statku w porcie (zamówienie wody, zapory, asystę statku p.poż, zgłoszenie prac niebezpiecznych, itp.),

• zgłoszenie do dyspozytora i innych podmiotów – rozwijane obecnie narzędzie umożliwi zgłoszenie statku przez agenta do Dyspozytora Portu oraz innych podmiotów zaangażowanych w wejście statku do portu (pilot, terminal, firma holownicza itd.),

• zgłoszenie statku (w tym wstępne, Pre-Arrival, wejście, wyjście, Port State Control) – rozwijane obecnie narzędzie zapewnia utworzenea wszystkich zgłoszeń wraz z formularzami IMO, trwają prace nad pełną integracją z NSW,

• zgłoszenie ewidencyjne statku – funkcja ta pozwoli na przesył danych statystycznych. 

Wymienione powyżej funkcjonalności to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Moduł Maklerski, będący jednym z elementów systemu opracowywanego przez Polski PCS, zostanie z czasem wyposażony w szereg kolejnych usprawnień i narzędzi. Ciągły rozwój odbywa się w ścisłej współpracy z agentami, dzięki czemu pozwala na szybką identyfikację konkretnych potrzeb i nadanie priorytetu najbardziej pożądanym funkcjom. 

W fazie rozwoju znajdują się również narzędzia pozwalające uzyskanie informacji o pozycji statku, prognozy pogody czy stanu wody w ramach tzw. Vessel Traffic Services (VTS), pozyskanie informacji o przeładunku czy kompleksowy planer, oferujący możliwość planowania ruchu statków spodziewanych i znajdujących się w porcie za pomocą interaktywnego kalendarza współdzielonego przez użytkowników danej organizacji. 

Kolejne kroki

ZMPSiŚ SA wspólnie z interesariuszami, przy udziale spółki Polski PCS, prowadzi prace nad rozbudową systemu PCS o następne funkcjonalności, które będą wspierały procesy związane z obsługą statków i ich ładunków w portach Szczecin i Świnoujście. W celu usprawnienia i rozwoju systemu zachęcamy wszystkie podmioty, a w szczególności agentów statkowych, do aktywnego korzystania z modułu maklerskiego PCS. Planowane jest również uruchomienie aplikacji mobilnej MM-PCS, która w oczywistym stopniu ułatwi agentom statkowym koordynację pobytu statku w porcie.

źródło / fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

ZEA/ Doszło do wybuchu w porcie w Dubaju; w mieście zatrzęsły się domy

KM

Duda: Nord Stream 2 jest projektem biznesowo-politycznym; to uzależnianie się od jednego dostawcy

BS

Umowa na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską podpisana!

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie