Port Tallin i Port Gdynia pdpisały list intencyjny w sprawie gospodarki wodorowej ,to kolejny krok Portu Gdynia w stronę ekologii.
Już nie tylko elektromobilność, ale także silniki napędzane paliwem wodorowym – cały świat zmierza w kierunku zeroemisyjności, a za tym pozytywnym trendem podąża też Polska. Celem współpracy Portu Gdyni z portem w Tallinie jest realizacja projektów związanych z produkcją, magazynowaniem i dystrybucją „zielonego” wodoru oraz wykorzystaniem paliw zeroemisyjnych w kreowaniu wartości dodanej w logistycznych łańcuchach dostaw towarów i usług, a także wymiany informacji w zakresie innowacyjnych projektów rozwojowych związanych z wykorzystaniem paliw zeroemisyjnych na potrzeby portów morskich oraz szeroko pojętej gospodarki morskiej
Oba porty są mocno zaangażowane w rozwój gospodarki nisko i zeroemisyjnej. Port Tallin posiada strategię wodorową zawierającą plany realizacji projektów związanych z produkcją oraz dystrybucją „zielonego” wodoru w celu zastosowania go w szeroko pojętej branży morskiej („Hydrogen will help Port of Tallinn create new value chains and economic opportunities and in doing so reach carbon neutrality”). Port Gdynia jest inicjatorem działań związanych z powołaniem hubu wodorowego na terenie Portu Gdynia, służącego dekarbonizacji terminali portowych (w szczególności wykorzystywaniu wodoru do celów zasilania pracujących w nich urządzeń i sprzętu), produkcji i magazynowaniu „zielonego” wodoru w bliskim sąsiedztwie portu, a także wykorzystaniu wodoru oraz innych paliw zeroemisyjnych (amoniaku, metanolu) do napędu statków zawijających do Portu Gdynia. Hub wodorowy jest elementem realizowanego programu Transformacji Paliwowo-Energetycznej.
Zarówno Port Tallin jak i Port Gdynia dążą do wspólnej realizacji projektów z zakresu produkcji, dystrybucji i magazynowania „zielonego” wodoru oraz chcą kreować wartość dodaną w logistycznych łańcuchach dostaw towarów i usług.
W ramach rozwoju gospodarki wodorowej i zeroemisyjnej wpisuje się również upowszechnienie amoniak i metanolu jako paliw dedykowanych dla branży morskiej.
Zeroemisyjnośc na terenie Portów to między innymi aspekt ekologiczny, spełnienie coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych i potencjalna dywersyfikacja źródeł paliwa. Działania te posiadają wymiar strategiczny dla całej branży paliwowo-energetycznej.
– Wodór to paliwo przyszłości, jeden z elementów technologicznej zmiany, który zdefinuje na nowo pojęcie zeroemisyjności. Chociaż dziś stawiamy głównie na napędy elektryczne, to już do powszechnego użytku trafią też napędy zasilane właśnie wodorem. Nasze samorządowe plany związane z tą technologią dotyczą przede wszystkim komunikacji miejskiej, ale mamy pełną świadomość, że warto współpracować w tym kierunku z lokalnym biznesem, szczególnie jeśli mowa o działalności portowej, która z założenia ma duży wpływ na otaczające ją środowisko – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Port planuje utworzenie tzw. hubu wodorowego, czyli wielu płaszczyzn współpracy na rzecz nisko- i zeroemisyjnej lokalnej gospodarki. Jej podstawą ma być wodór, ale i inne paliwa alternatywne, które nie wywierają aż tak negatywnego wpływu na otoczenie, jak „tradycyjne” paliwa – dziś wykorzystywane nie tylko przy eksploatacji statków, ale i np. specjalistycznych maszyn pracujących przy przeładunkach.
– Jesteśmy elementem lokalnego ekosystemu, dlatego z troską o środowisko naturalne oraz o interesariuszy Portu Gdynia rozwijamy nasz system oraz wprowadzamy nowe rozwiązania w myśl idei „greenport” – powiedział Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.
Porty morskie wykazują duży potencjał jako miejsca do animacji działań związanych z początkową fazą rozwoju gospodarki wodorowej z uwagi na fakt obsługi różnych środków transportu związanych z obsługa ładunków i pasażerów.
źródło Port Gdynia,gdynia.pl / fot. Port Gdynia