Polski Portal Morski
Aktualności Inne Żegluga

Transport urządzeń do Dolnej Odry

Pierwsze urządzenia dla nowych bloków gazowo parowych, które powstają w elektrowni Dolna Odra płyną do Szczecina i Nowego Czarnowa z kilku lokalizacji w Europie i Azji.

Prace na budowie przebiegają zgodnie z harmonogramem. Planowany termin zakończenia inwestycji to IV kwartał 2023 roku. Zaawansowanie prac nad inwestycją przekroczyło już 65,7 procent, a zaawansowanie prac budowlanych przekroczyło na koniec kwietnia 24 proc. Obecnie trwa transport kluczowych elementów do budowy bloków. Zostaną one sprowadzone z kilku miejsc na świecie: turbina gazowa z Francji, turbina parowa z Polski oraz Szwajcarii, generator z Wrocławia, transformatory blokowe z Turcji, kondensator z Opola, pompy wody zasilającej z Hiszpanii, a moduły kotła z Wietnamu. Elementy dostarczane są transportem kolejowym, wodnym (statki, barki i pontony) i drogowym. Pierwsze elementy dotarły na plac budowy pod koniec maja 2022 roku.

Transportowane obecnie elementy są kluczowe dla budowy powstających bloków gazowo-parowych, dlatego też tak ważne jest, aby ich transport przebiegał sprawnie i zachowaniem dużej ostrożności. Wszystkie elementy w czasie transportu i przeładunku są ubezpieczone. Każdy transport podlega bardzo szczegółowej weryfikacji, opracowywany jest szczegółowy plan załadunku, przeładunku i wyładunku. Obliczenia obejmują sprawdzenie wytrzymałości obciążeń. Wykonywane są drobiazgowe obliczenia przeładunków na podstawie wymiarów elementów i możliwości ich dostarczenia właściwymi środkami transportu.– tłumaczy Tomasz Pluciński, dyrektor projektu budowy bloków gazowo-parowych dla spółki PGE Gryfino 2050.

Na potrzeby budowy elektrowni i realizowanych dostaw wybudowano port barkowy nad rzeką Odrą w rejonie tzw. Zimnego Kanału na terenie Elektrowni Dolna Odra. Służy on jako platforma rozładunkowa elementów gabarytowych. Na jego terenie został zamontowany specjalny dźwig kratownicowy, który posłuży do rozładunku najcięższych elementów z barki, jak moduły ciśnieniowe kotła HRSG, zbiornika wody zasilającej, stojana i wirnika generatora. Ładunek dalej z portu barkowego na plac budowy transportowany jest za pomocą samojezdnej platformy transportowej SPMT.

Budowa dwóch nowoczesnych bloków gazowo-parowych w Nowym Czarnowie jest projektem strategicznym Grupy PGE realizowanym przez spółkę PGE Gryfino 2050. Budżet inwestycji to 4,7 mld zł. Bloki uzyskały 17-letni kontrakt w aukcji głównej rynku mocy, który zacznie obowiązywać od 2024 r. Bloki te będą spełniały rygorystyczne normy środowiskowe dotyczące emisyjności. Dzięki zasilaniu gazem wysokometanowym, produkcja energii elektrycznej będzie realizowana w oparciu o niskoemisyjne jednostki wytwórcze, co z kolei wpłynie korzystnie na środowisko i jakość powietrza w regionie. Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na elastyczne moce wytwórcze i ma strategiczne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Elektrownia gazowo-parowa zasilania będzie paliwem dostarczanym z terminala LNG w Świnoujściu oraz z gazociągu Baltic Pipe.

źródło / fot. PGE

Zobacz podobne

Kolejne zbiorniki na paliwa w PERN jeszcze w tym roku

KM

USA/ Jedenaście ofiar śmiertelnych katastrofy statku z haitańskimi migrantami

BS

XV Konferencja Polskiego Muzealnictwa Morskiego i Rzecznego

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie