Polski Portal Morski
Aktualności

W Lublinie o wyzwaniach transportowych Trójmorza

7 czerwca 2022 r., w drugim dniu Samorządowego Kongresu Trójmorza, odbył się panel dyskusyjny „Czy istnieje potrzeba redefinicji polityki korytarzy transportowych na osi północ-południe w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej? Finalizacja prac na szlakach drogowych, spójna sieć połączeń kolejowych”. Wziął w nim udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz przedstawiciele rządów krajów Europy Środkowej.

– Wzdłuż wschodniej granicy Polski, która jest przecież także wschodnią granicą NATO i Unii Europejskiej, budujemy szlak Via Carpatia. Inicjatywę budowy tego połączenia, które docelowo połączy Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim, zgłosił w 2006 r. Prezydent RP Lech Kaczyński. Budowa tej drogi między Lublinem a Rzeszowem została właśnie zakończona. Sam szlak Via Carpatia jest nazywany kręgosłupem transportowym Trójmorza – powiedział minister A. Adamczyk.

– Wojna na Ukrainie stwarza nowe wyzwania w transporcie towarów. Dlatego dobrze, że już wcześniej podjęliśmy się zadań związanych z rozbudową infrastruktury transportowej na osi północ-południe. Cieszy mnie, że w gronie państw Europy Środkowej myślimy podobnie na ten temat – dodał.

Polski Minister Infrastruktury przypomniał, że nie wszyscy w przeszłości byli przekonani do tego projektu. – Jak się okazuje ci, którzy wątpili, czy budowa tej drogi jest potrzebna, nie mieli racji – skonkludował.

Andrzej Adamczyk przypomniał, że oprócz połączeń drogowych konieczna jest także rozbudowa infrastruktury kolejowej. – Rozwój komponentu kolejowego jest zgodny z naszymi interesami strategicznymi. Ten projekt nosi nazwę Rail Carpatia – przypomniał A. Adamczyk.

W dyskusji wzięli udział przedstawiciele resortów ds. transportu krajów Trójmorza, a także Mołdawii oraz Ukrainy. Zwrócili oni uwagę na korzyści, jakie płyną z rozwoju infrastruktury oraz na wyzwania, jakie stoją przed państwami Europy Środkowej w nadchodzących latach.

– W nowej sytuacji geopolitycznej okazuje się, że Mołdawia jest ważnym partnerem w rozmowach o rozwoju transportu – powiedział wicepremier Mołdawii, minister transportu tego kraju Spînu Andrei. Przypomniał też, że tranzyt towarów z terytorium Ukrainy do krajów Unii Europejskiej nie jest możliwy bez udziału Mołdawii i dlatego rozwój współpracy jego kraju z państwami Trójmorza jest konieczny.

Anna Jurczenko, wiceminister ds. integracji europejskiej Ukrainy podkreśliła, że rola Polski w usprawnieniu transportu między Ukrainą a Unią Europejską jest kluczowa. Podziękowała ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi za dotychczasowe wsparcie.

Minister transportu i komunikacji Bułgarii Nikolay Sabev powiedział, że redefinicja korytarzy Sieci TEN-T jest w dzisiejszej sytuacji koniecznością. – Jesteśmy wciąż na niskim poziomie, jeśli chodzi o połączenia na osi północ-południe. Zaczęło to być szczególnie widoczne po wybuchu wojny – powiedział.

– Powinniśmy zbudować 5 nowych mostów na Dunaju, na granicy z Rumunią. Podejmujemy działania w tym kierunku. Jest to konieczne, aby móc mówić o lepszym połączeniu północy z południem Europy – dodał N. Sabev.

Dla Juliusa Skačkauskasa, wiceministra transportu i komunikacji Litwy, największym wyzwaniem są sprawy logistyczne związane z transportem zboża z Ukrainy w kierunku Morza Bałtyckiego. – Zbyt długo byliśmy uzależnieni od połączeń wschód-zachód. Dzisiaj okazuje się, że one nie są wystarczające. Musimy być jak bardziej aktywni i dążyć do tego, by tak ukształtować sieć TEN-T, ażeby odpowiadała nowym wyzwaniom – powiedział J. Skačkauskas.

– 24 lutego tego roku obudziliśmy się w nowej rzeczywistości – stwierdziła Linda Mende, Sekretarz Parlamentarny Ministerstwa Transportu Łotwy. Wskazywała na rolę Polski dla połączenia państw bałtyckich z pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Adrian Foghiș, wiceminister transportu i infrastruktury Rumunii skupił się na gospodarczych aspektach korzyści z rozbudowy infrastruktury. – Rozbudowa szlaków komunikacyjnych na osi północ-południe znajduje się w gronie naszych strategicznych projektów – powiedział A. Foghiș. Wskazał też na Mołdawię jako kraj, którego rola w kwestii budowania spójnych połączeń w tej części Europy, jest bardzo istotna.

Debatę podsumował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Wiemy, co mamy robić. Naszym celem jest zdobycie finansowania dla budowy szlaków komunikacyjnych na osi północ-południe w poszczególnych krajach. Musimy zrobić wszystko, aby nie były one przedzielone niezrealizowanymi fragmentami. To kwestia rozwoju, to także kwestia bezpieczeństwa – dodał A. Adamczyk.

Samorządowy Kongres Trójmorza odbywa się w Lublinie i jest platformą do rozmów przedstawicieli rządów i samorządów krajów Europy Środkowej. Patronatem honorowym kongresu jest Prezydent RP Andrzej Duda.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury Fot.:

Zobacz podobne

255. dostawa gazu do Terminala LNG w Świnoujściu

AB

Szansa dla Portów Szczecin i Świnoujście. D11 łącząca polskie porty z południem Europy powstanie szybciej?!

Autor

ORP Albatros i ORP Mewa wpłynęły na wody Zalewu Wiślanego

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie