Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

W Szczecinie powstaje statek do transportu elementów rakiety Ariane 6, wielkiej nadziei Europy

W prywatnej stoczni Partner w Szczecinie powstał kadłub statku „Canopee”, którego zadaniem będzie transport rakiety Ariane 6 z Europy do kosmodromu w Gujanie Francuskiej.

Kadłub zostanie przeholowany do Holandii, gdzie po dalszych pracach stoczniowych i wyposażeniu stanie się innowacyjnym statkiem CANOPEE.

Statek „Canopee” buduje prywatna Partner Stocznia w Szczecinie, aktualnie kadłub został już odmalowany.

„Canopee” nie przypomina typowego statku. Połączona z konstrukcją dziobu nadbudówka kojarzy się ze specjalistycznymi statkami offshore obsługującymi przemysł wydobywczy. W tym przypadku chodzi jednak o możliwość wygodnego i bezpiecznego ułożenia elementów rakiety, która będzie transportowana ona otwartym pokładzie, ale za to z wysokimi burtami zabezpieczającymi cenny ładunek.

Jednostka zostanie wyposażona w silniki dwupaliwowe pracujące na skroplonym gazie lub oleju napędowym oraz w panele słoneczne. Przewidziano także zamontowanie czterech żaglopłatów o wysokości 30 metrów, które mają mieć łączną powierzchnię 1452 m kw. Użycie żaglopłatów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla w transatlantyckich rejsach średnio o ponad 30 proc.

Parametry tej niezwykłej jednostki: długość 121 m, szerokość 23 m, nośność 7,5 tys. ton, prędkość 16,5 węzła.

Rakieta Ariane 6 to wielka nadzieja Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), która szuka możliwości, w jaki sposób uniezależnić się od Rosji i jej technologii. Opracowywana przez ESA rakieta Ariane 6. wciąż przechodzi testy, a jej pierwszy lot zaplanowano na koniec tego roku.

Wysoka na 60 metrów „Ariane 6″ i ważąca prawie 900 ton rakieta, będzie w stanie wynosić na orbitę okołoziemską ładunki o masie 16 ton. Przygotowywana jest też wersja lżejsza do wynoszenia ładunków w przedziale 4-7 ton.

Projekt „Ariane 6″ to ogromne przedsięwzięcie, w które zaangażowane jest 600 firm z 13 europejskich krajów. Za inwestycję odpowiada ArianeGroup.

źródło media / fot. Grupa Ariane

Zobacz podobne

Rozpoczęły się prace pogłębiające przy Ostrowie Mieleńskim

BS

Rozwijamy współpracę na rzecz zwiększania retencji

KM

Thyssenkrupp Marine Systems oferuje fregatę MEKO A-300 PL w programie Miecznik

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie