Polski Portal Morski
Port Gdynia wdraża moduł maklerski PCS
Aktualności Porty

Rozwój polskiej gospodarki morskiej w obliczu 100 lat Portu Gdynia

W Gdyni odbywa się kolejna edycja Forum Wizji Rozwoju, największego wydarzenia gospodarczego w północnej Polsce. Piąta już edycja Forum Wizja Rozwoju odbywa się pod patronatem Premiera RP Mateusza Morawieckiego w dniach 20-21.06.2022 r. w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

Podczas Forum uczestnicy zajmują się najważniejszymi wyzwaniami stojącymi przed polską gospodarką, m.in. związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem, energetyką, MEW, gospodarką morską, troską o lokalną tożsamość i rozwój społeczności lokalnych.
Podczas wydarzenia nie mogło zabraknąć panelu Portu Gdynia, który miał miejsce I dnia Forum Wizji Rozwoju 20 czerwca 2022 r. Podczas debaty rozmawialiśmy o wpływie inwestycji morskich na rozwój regionu i gospodarkę kraju.
2022 rok jest szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, gdyż obchodzimy jubileusz Portu Gdynia. Od stu lat, Port Gdynia jest najważniejszą częścią Gdyni, generatorem rozwoju regionu i polską bramą na świat. Branża morska i działalność portu nadają charakter miastu, którego tradycja i przeszłość, dotychczasowy i przyszły dorobek, są nierozerwalnie powiązane.
Ostatnie lata w gospodarce morskiej charakteryzują się dużą intensywnością inwestycji. Rekordowe wyniki przeładunków w portach morskich w Polsce to potwierdzenie coraz lepszej pozycji polskich terminali na Bałtyku i w Europie. Od powstania Portu Gdynia nieustannie trwają tu prace inwestycyjne, obecnie realizowane ogromne przedsięwzięcia podejmowane są z myślą o następnych pokoleniach.
Prowadzącym był Artur Kiełbasiński, dziennikarz ekonomiczny, miłośnik gospodarki morskiej, prawa i Pomorza.

W panelu „Rozwój polskiej gospodarki morskiej w obliczu 100 lat Portu Gdynia” udział wzięli:
Grzegorz Witkowski Ministerstwo Infrastruktury
Leszek Jurczyk dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu
Piotr Michalski rzecznik prasowy GDDKiA
Wiesław Piotrzkowski Kpt. ż.w. dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni
Bogdan Ołdakowski prezes zarządu ACTIA FORUM

Podczas panelu poruszone zostały tematy dotyczące:
 
boom inwestycyjnego w gospodarce morskiej w Polsce – plan inwestycji morskich, pozwalający zwiększyć potencjał Polski na rozwój na bazie dostępu do morza,
jubileusz portu – Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki i biznesu,
kierunków rozwoju w Porcie Gdynia – modernizacja, rozbudowa, budowa infrastruktury,
zwiększenia możliwości Portu Gdynia poprzez zapewnienie dostępu do portu od strony lądu oraz morza.

Inwestycje morskie są realizowane zgodnie z planem, mimo tych wszystkich perturbacji, które się pojawiają już od kilkunastu miesięcy, najpierw covid, teraz wojna na Ukrainie, zakłócone łańcuchy dostaw, brak pracowników, ceny stali, inflacja i inne, nasi wykonawcy realizują inwestycje zgodnie z planem. Mówimy przede wszystkim o falochronach na Zatoce Gdańskiej, Pogłębianie torów podjeściowych do Portu Gdyni i Gdańska, otwarty Terminal Publiczny w Porcie Gdyni, wypłynięcie pierwszej jednostki Steny z nowego terminala, przekop przez Mierzeję Wiślaną, pogłębianie toru podejściowego do 12,5 m na Zachodnim Pomorzu oraz wiele innych realizowanych inwestycji. Gospodarka morska to obecnie jeden wielki plac budowy – Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.

Największe obecnie realizowane inwestycje w polskich portach morskich dotyczą dróg wodnych. Postępuje budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – całkowita wartość inwestycji to prawie 2 mld złotych z budżetu państwa – oraz modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m o wartości 1 936 mln zł. Na te dwa projekty w 2021 r. wydatkowano z budżetu państwa 930 mln zł.
Łącznie na projekty dotyczące rozbudowy infrastruktury portowej, dostępu od strony morza oraz od strony lądu pozyskano w okresie 2014-2020 środki finansowe z budżetu UE w wysokości 6 mld zł, w tym 3,6 mln zł z POIŚ oraz 2,4 mld zł z CEF. Poza zarządami portów i urzędami morskimi beneficjentami tych środków były też PKP PLK, Gmina Gdańsk i Gmina Szczecin. W tym roku zakończy się także pierwszy etap budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Porty polskie pokazują, ze doskonale realizują założone strategie, prowadząc prace inwestycyjne, co ma swoje odwzorowanie w wynikach, które osiągają. Wolumen przeładunków trzech wiodących portów morskich: w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu wyniósł w 2021 r. 113 mln ton, co stanowi wzrost o 9 proc. rok do roku. Łączna ilość przeładowanych kontenerów przekroczyła 3 mln TEU.
Polska planuje i wdraża inwestycje dot. infrastruktury portowej, drogowej, a także używanej technologii, co ma za zadanie zwiększać konkurencyjność na rynku, przyciągać do siebie nowych kontrahentów oraz obsługiwać coraz więcej ładunków.
W stuleciu istnienia Portu Gdynia omówione zostały niedawno zakończone, obecnie trwające inwestycje oraz przyszłe inwestycje.
Port Gdynia prowadzi wiele inwestycji, mających na celu zwiększenie i polepszenie dostępu do portu od strony wody oraz lądu. Ważnym punktem rozmowy był temat Drogi Czerwonej oraz linii 201.
Linia nr 201, która jest częścią międzynarodowej linii kolejowego C-65 – głównego szlaku towarowego łączącego bezpośrednio Port Gdynia ze Śląskiem, ma podstawowe znaczenie dla gospodarki krajowej jak i bezpieczeństwa oraz organizacji przewozów kolejowych w Trójmieście, a w efekcie dla możliwości przeładunkowych. Przy obecnym natężeniu ruchu pasażerskiego i towarowego w węźle trójmiejskim oraz przy stale wzrastającym przeładunku kontenerów w Porcie, modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku z Gdyni do Bydgoszczy, zapewni podstawowy dostęp do Portu Gdynia. Bez niej, obecnie prowadzona przez PKP PLK kosztowna inwestycja pn. Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdynia będzie niewykorzystana. Drugim, tak samo ważnym aspektem, jest połączenie drogowe, ponieważ dalszy wzrost przeładunków jest możliwy pod warunkiem realizacji właściwego połączenia lądowego. Ze względu na dojazd do Gdyni Obwodnicą Trójmiasta (S6), warunkiem koniecznym jest zapewnienie bezpośredniego i bezpiecznego połączenia drogowego do portu morskiego poprzez separację na odcinku ostatniej mili w Gdyni ruchu ciężkiego i osobowego/miejskiego. W praktyce, oznacza to budowę wysokoprzepustowego dostępu drogowego przez Drogę Czerwoną.
Port Gdynia realizuje wszystkie inwestycje patrząc odważnie w przyszłość, tak, aby służyły kolejnych pokoleniom przez następne dekady.

źródło/ fot. mat. prasowy fot. gł. Port Gdynia

Zobacz podobne

Największy okręt wojenny w historii

BS

Gdańska Stocznia „Remontowa”. Postępy w budowie promu!

AB

Statek firmy MSC zaatakowany na Morzu Czerwonym. Jednostkę mieli ostrzelać Huti z Jemenu

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie