Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko

Coraz więcej kontenerów zagubionych na morzu

Światowa Rada Żeglugi (World Shipping Council) opublikowała raport, z którego wynika, że w okresie pandemii znacznie przybyło przypadków zagubienia kontenerów na morzu podczas rejsu.

Raport WSC dowodzi, że szczególnie dużo przypadków kontenerów spadających ze statków odnotowano zimą 2020/21. Powodem były najczęściej złe warunki pogodowe. Rada wyliczyła, że w latach 2020-21 do wody wypadło 3113 kontenerów. To duży wzrost w porównaniu do poprzedniego okresu obejmującego lata 2017-19, kiedy to naliczono 779 kontenerów za burtą. Jak łatwo zauważyć, poprzednie statystyki dotyczyły dłuższego, bo trzyletniego okresu. Dotychczas bowiem WSC publikowała swój raport właśnie co trzy lata. Tym razem jednakże, ze względu na drastyczny wzrost incydentów w latach 2020-21 badanie obejmuje dwa lata, a kolejne raporty opracowywane na podstawie ankiet przesyłanych przez zrzeszone pod auspicjami WSC firmy żeglugowe, publikowane będą co roku.

Od początku prowadzenia statystyk średnia liczba kontenerów traconych rocznie w trakcie rejsu na morzu wzrosła o 18 procent do 1629.

W omawianym w nowym raporcie okresie 2020-21 doszło do kilku przypadków utraty dużej ilości kontenerów naraz. Rekordzistą jest ONE Apus, który w listopadzie 2020 w trudnych warunkach na morzu zgubił ich ponad 1800. Z kolei około 750 kontenerów spadło ze statku Maersk Essen w 2021 roku. Te dwa incydenty znacznie podniosły statystyki. Tak dużych pojedynczych utrat nie zanotowano od czasu raportu obejmującego lata 2014-16, a zatem zatonięcie statku El Faro z blisko 400 kontenerami. Największe odnotowane wydarzenie tego typu miało miejsce w 2013 roku, kiedy na Oceanie Indyjskim zatonęła jednostka MOL Comfort z 4293 kontenerami.

Biorąc pod uwagę, że liczba kontenerów transportowanych drogą morską wciąż rośnie, podobnie zresztą jak rozmiary samych kontenerowców, trudno się spodziewać, żeby statystyki dotyczące liczby utraconych kontenerów zaczęły wyraźnie spadać. Analitycy wskazują także, że statki coraz częściej zmagają się z nieprzewidywalnymi zjawiskami pogodowymi na trasach żeglugowych.

Duża liczba kontenerów w morzach i oceanach to także duże zagrożenie dla żeglugi, nie wspominając o środowisku naturalnym. Zderzenie z dryfującym kontenerem może mieć katastrofalne skutki nawet dla największej jednostki.

Większość kontenerów nie jest wodoszczelna. Po upadku do wody jednak będą zachowywać się w różny sposób w zależności od przewożonego w nich ładunku. Pusty kontener wypełni się wodą i bardzo szybko opadnie na dno, jednakże pojemniki zapakowane mogą unosić się na powierzchni wody bardzo długo, dopóki powietrze ukryte w ładunku nie wydostanie się na zewnątrz i nie zostaną one zalane wodą. Fachowcy wskazują, że kontener dryfujący w wodzie może zachowywać się podobnie do góry lodowej, z zachowaniem odpowiednich proporcji: nad powierzchnię wody może wystawać jedynie jego niewielki fragment, co praktycznie uniemożliwia jego zauważenie przy choćby niewielkich falach.

Raport WSC nie jest zaskoczeniem dla branży, która zdaje sobie sprawę z rosnących liczb. Choć zgubione kontenery stanowią wciąż mniej niż 0,001 procenta całkowitej liczby transportowanych pojemników, branża próbuje podejmować kroki zmniejszające prawdopodobieństwo podobnych incydentów w przyszłości. Jednym z ważniejszych badań są prace dotyczące kołysania parametrycznego, które może być szczególnie groźne dla kontenerowców ze względu na sposób rozlokowania ładunku na pokładzie. Opracowano szereg instrukcji dla załóg statków i personelu operacyjnego, które mają pomóc rozpoznać tego typu zjawiska i przeciwdziałać jego zgubnym efektom.

Według danych WSC w 2021 roku międzynarodowi przewoźnicy liniowi zarządzali ok. 6300 statkami. Za ich pośrednictwem przetransportowali około 241 milionów kontenerów z towarami wartymi 7 bilionów dolarów.

Źródło: Facebook/ATC Cargo S.A. Fot.: Shutterstock

Zobacz podobne

Wielopoziomowy parking w kołobrzeskim porcie

KM

Prace przy pogłębianiu toru wodnego są już prawie zakończone

BS

Podpisano list intencyjny w sprawie zabezpieczenia brzegu Bugu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie