Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Największe polskie statki handlowe

Wielu nawet nie zdaje sobie sprawy, że polska flota handlowa ma się całkiem dobrze . Obecnie nasza flota nie jest ani mała, ani bardzo przestarzała. Prawdą jest jednak, że niestety nie pływają one pod polską banderą. Wzorem innych państw Polacy rejestrują swoje statki pod tanimi banderami po to, aby uniknąć nadmiernych kosztów i sprostać ostrej, rynkowej konkurencji. Polskie statki mają jednak polskich kapitanów i polskie załogi. Można je też rozpoznać po nazwach – to np. Rysy, Karpaty, Sudety, Tatry. Zobaczcie największe polskie statki.

Największymi statkami, jakimi kiedykolwiek należał do Polski, były zbiornikowce Zawrat, Czantoria i Sokolica, zbudowane w Japonii przez Mitsubishi Heavy Industries. Mogły się pochwalić tonażem 146 tys. ton (DWT), długością 293 metrów, szerokością 48,1 metrów i zanurzeniem na poziomie 15,3 metra. Oznaczało to, że jednostki te należały do kategorii „baltimax”, czyli największych statków, jakie mogą przepłynąć bezpiecznie przez cieśniny duńskie.

Obecnie największym polskim statkiem handlowym jest masowiec Karpaty wraz z bliźniaczymi jednostkami – Beskidy, Sudety i Tatry. Jednostki te mają po 228/229 metrów długości i tonaż 82138 DWT (jest to jednostka określająca maksymalną nośność jednostki wyrażoną w tonach). Jednostki te są jednymi z najmłodszych w i tak już bardzo młodej Polskiej Żegludze Morskiej.

Trzeba dodać, że statki zakupione przez PŻM należą do nowocześniejszych konstrukcji tego typu na świecie. Mają one specjalnie zaprojektowany dziób i rufę, dzięki którym zmniejsza się zużycie paliwa, a także wyjątkowo ergonomicznie zaprojektowane sterówki, ułatwiające pracę załodze i znacznie lepszą widoczność nawigatorom.

Wymienione jednostki to seria dużych jednostek będących na stanie polskiej floty. Wszystkie zostały zbudowane w chińskiej stoczni New Times Shipyard w Jingjang. Od wcześniejszych jednostek odróżnia je przede wszystkim mniejsza masa ładunku, który mogą zabrać na pokład – ich nośność to 79649 DWT. Masowce zostały zbudowane pomiędzy rokiem 2009 a 2011 i kolejno były włączane do służby. Statki te należą kategorii panamax/ kamsarmax, mają 229 metrów długości i 32 metry szerokości.

Statki typu „Handy-size” nie należą może do największych jednostek, liczą one od DWT 30 000 ton do 39 000 ton oraz KAMSARMAX (od DWT 80 000 do 82 000 ton) jednak warto o nich wspomnieć ze względu na ich wiek. Przykładowo, PŻM dysponuje flotą aż 16 jednostek tego typu zbudowanych w latach 2010-2012. Osiem z nich to siedemnastotysięczniki, a pozostałe to trzydziestotysięczniki. Obok nich do polski należy 18 statków o nośności 38 tyś. DWT zbudowanych w latach 2005-2012. Przykładowo, jeden ze statków o nazwie „Koszalin” ma 190 metrów długości i 28,5 metra szerokości. Inne, jak np. „Polesie”, „Roztocze” czy „Wadowice II” mają identyczne rozmiary.

źródło PŻM, media/ fot. PŻM

Zobacz podobne

Oddano do użytku zmodernizowaną Bazę Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie

BS

Kołobrzeg chce odmienić bulwary przy rzece

KM

Kolejna dostawa czołgów i minoodpornych pojazdów dla Wojska Polskiego w Porcie Świnoujście

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie