Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Głębokowodny Terminal Kontenerowego w Świnoujściu. Kluczowa inwestycja dla naszych portów !

W ciągu najbliższych tygodni, zostanie rozstrzygnięty przetarg na budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.

Terminal kontenerowy przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego w Świnonoujściu. Ulokowany będzie w porcie zewnętrznym i ma być w stanie przyjmować największe statki kontenerowe, jakie mogą wpływać na Bałtyk.

Planowana infrastruktura ma umożliwiać jednoczesną obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych (do 400 metrów) i kilku mniejszych feederów. Zgodnie z projektem, port i tereny składowania kontenerów mają znaleźć się na pirsie. Ładunki mają wyruszyć w głąb kraju dzięki nowym drogom dojazdowym, inwestycji kolejowej, a także żeglugą śródlądową. Według założeń będzie się w nim przeładowywać 1,5-1,6 mln TEU rocznie.Z kolei planowane zatrudnienie to 700-900 osób.

– To już nie ma co zabiegać. Końcówka to jest przede wszystkim dokończenie przetargu, tak jak prezes Urbaś mówi, jesteśmy na finiszu. Czekamy na wybór operatora, mamy też środki na budowę falochronu – mówi Gróbarczyk.

To kluczowa inwestycja dla naszych portów – zaznacza Dariusz Smoliński z Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego.

– To jest z pewnością kluczowa inwestycja, zwłaszcza w obecnej sytuacji na Ukrainie. Wiemy na pewno, że step-by-step, po prostu się toczy. Pierwszą rzeczą, takim kamieniem milowym, było przeznaczenie przez rząd środków na budowę falochronu. Bez tego ta inwestycja nie ma racji bytu. Natomiast wiemy, że przetarg się toczy i są oferenci – mówi Smoliński.

Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać kontenerowce o długości nawet 400 metrów.

Bliskie rozstrzygnięcie przetargu zapowiedział prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś podczas Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.

W postępowaniu, mającym na celu wyłonienie inwestora, który zbuduje port kontenerowy i będzie go prowadził, oferty złożyły: Baltic Gateway Ltd. z siedzibą w Horncastle w Wielkiej Brytanii oraz konsorcjum DEME Concessions N.V. z siedzibą w Zwijndrecht w Belgii oraz QTerminals W.L.L. z siedzibą w Doha w Katarze.

źródło Radio Szczecin,media/ fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Relikty wartowni dawnej Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte nr 5 odsłonięte przez archeologów

AB

Głębokowodny terminal kontenerowy z gwarancjami premiera

AB

Otwarto Muzeum Wraków, wśród eksponatów zabytki z Zatoki Gdańskiej

BS

2 komentarze

aaa 30 sierpnia 2022 at 18:45

Pani Neumann zaczęła grozić, pokazała niemieckie podejście.
Jak nam się nie podoba to zamkniemy przejście

Odpowiedz
Filip 11 lipca 2022 at 21:23

Oby wybrali Katarczyków, bo Belgia to raczej będzie dbała o interesy beneluxu i niemiec, a ta firma z Wielkiej Brytanii to jakieś mikro przedsiębiorstwo… mam nadzieję, że służby sprawdzą kto kryje się pod tymi nazwami.

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie