Polski Portal Morski
Aktualności

Do wybrania z dna Kanału Dębickiego jest 1,5 mln m3 urobku

Lepszy dostęp do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego wkrótce stanie się faktem. Dotąd wykonano ponad 40 procent zaplanowanych robót i prace właśnie wkroczyły w najważniejszą fazę – rozpoczęło się pogłębianie dna.

To ta część portu w Szczecinie, która jest przystosowywana do 12,5 metra głębokości – mówi Jarosław Mostek, kierownik robót hydrotechnicznych.

– W Kanale Dębickim pracuje pogłębiarka „Stanisław Łęgowski”. W tej chwili ma małą przerwę, ale na mamy tam przetłoczone około 30 tysięcy metrów sześciennych urobku. Składujemy go na takim polu odkładu na Ostrowie Grabowskim – mówi Mostek.

Na tym etapie inwestycji nowe nabrzeża są budowane na lądzie, a po zabetonowaniu zostaną odsłonięte – mówi Piotr Arabczyk, kierownik kontraktu.

– Tu jest pozostawiony pas ok. 12 metrów w celach technologicznych. Jeżdżą tu koparki, kotwiarki i by ułatwić nam pracę. Jeżeli chodzi o roboty czerpalne, to do wybrania jest 1,5 mln m3 urobku z dna Kanału Dębickiego. Rozpoczęliśmy roboty czerpalne, na dziś zostało wybrane ok. 30-40 tys. m3, więc jeszcze sporo przed nami – mówi Arabczyk.

Pogłębiarki będą pracować na Kanale Dębickim prawie dwa miesiące. W tym rejonie portu są rozbierane stare nabrzeża i budowane dwa nowe. Po zakończeniu prac będzie to basen portowy z głębokością 12,5 metra, dziś ma 9,5 m.

Poza rozpoczęciem Robót Czerpalnych, na nabrzeżu Norweskim i Duńskim pogrążono już wszystkie ścianki szczelne i wykonano 100 proc. kotew gruntowych. Na nabrzeżu Czeskim i Słowackim również w ramach Etapu Pierwszego wykonano wszystkie kotwy oraz całą palisadę złożoną z rur stalowych (255 szt.) i ścianek szczelnych (252 szt.). Obecnie Wykonawca realizuje docelowe konstrukcje żelbetowe, których ukończenie przewidziane jest na początek 2023 roku. Po ich zakończeniu wbuduje urządzenia bezpieczeństwa, czyli odbojnice morskie, pachoły, wyposażenie ratownicze oraz elementy zabezpieczające ruch transportu lądowego.

– Ponieważ odpowiednio wcześniej zabezpieczyliśmy kluczowe materiały budowlane, Szczecin zaraz na początku 2023 roku dorobi się zupełnie nowego nabrzeża Norweskiego o długości 300 metrów. Będzie ono w pełni przystosowane do obsługi statków – podkreśla Piotr Arabczyk, Dyrektor Projektu.
Prace pełną parą postępują także na polu odkładu na Wyspie Ostrów Mieleński, gdzie wykonano m.in. ok. 65 procent platformy roboczej oraz ok. 15% tzw. kontenerów, które będą tworzyły obwałowanie nowego pola refulacyjnego.

Roboty zakończą się do połowy roku 2024. Projekt jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 343,1 milionów złotych brutto.

Źródło: Radio Szczecin, Infomare Fot.: Grupa NDI

Zobacz podobne

Chipolbrok odebrał kolejną jednostkę

KM

Łotewski operator LMT opracowuje innowacje 5G dla sektora morskiego

KM

Polski kapitan statku Andrzej Lasota oczyszczony z zarzutów

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie