Polski Portal Morski
Aktualności Turystyka

Historia statku MS World Discoverer czyli rdzewiejący odkrywca świata

MS World Discoverer (Odkrywca Świata) miał zgodnie z nazwą służyć do ciekawych wypraw ekspedycyjnych i odkrywania świata. Projekt udało się zrealizować tylko częściowo, ponieważ w 2000 roku jednostka po zderzeniu z podwodną przeszkodą została porzucona na Wyspach Salomona.

MS World Discoverer pierwotnie nazywał się BEWA Discoverer i został zbudowany w 1974 roku w niemieckiej stoczni Schichau Seebeckwerft w Bremerhaven. Przez dwa lata 1974-1976 armatorem jednostki była duńska firma BEWA Cruises.
W roku 1974 statek kupiła firma Adventure Cruises, Inc., a banderę duńską zmieniono na singapurską ponieważ jednostka została zarejestrowana w Singapurze. Wtedy także zmieniono nazwę z BEWA Discoverer na World Discoverer.
Kolejnym właścicielem statku został Discoverer Reederei. Nazwa pozostała niezmieniona, ale jednostkę zarejestrowano pod banderą Liberii.

World Discoverer miał służyć do wypraw w trudno dostępne, a tym samym niebezpieczne rejony świata. Statek był nawet przystosowany do żeglugi w lekkich warunkach arktycznych przy niewielkim zalodzeniu. Posiadał specjalne nadmuchiwane pontony, na których pasażerowie mogli z bliska obserwować niezwykły, polarny krajobraz.
W okresie australijskiego lata (od listopada do lutego) World Discoverer pływał w rejony Antarktydy, Chile, Argentyny i Wysp Falklandzkich. Od marca do maja i od sierpnia do października statek kursował między wyspami Południowego Pacyfiku. Od czerwca do sierpnia organizowano rejsy w rejon Alaski i Morza Beringa.
Jak na jednostkę ekspedycyjną pasażerowie mogli podróżować w luksusowych warunkach. Na statku było centrum medyczne, biblioteka, mały basen na pokładzie słonecznym, siłownia i sala wykładowa.

30 kwietnia 2000 roku World Discoverer uderzył w nieustaloną do dziś podwodną przeszkodę (prawdopodobnie była to skała lub rafa) w pobliżu Wysp Salomona. Wszyscy pasażerowie zostali bezpiecznie ewakuowani na prom, a kapitan doprowadził statek do zatoki Roderick Bay, gdzie wrak jednostki pozostaje do dziś.
Statek przechylił się na burtę o 45%. Kadłub coraz bardziej rdzewieje, a wiele elementów wyposażenia zostało rozkradzionych. Wrak stanowi pewnego rodzaju atrakcję turystyczną, a jego przeholunek i ewentualny remont jest już nieopłacalny.

World Discoverer pływał przez 26 lat, w ostatnim rejsie przegrywając z naturą ponieważ podwodna skała okazała się twardsza od stalowej konstrukcji.

źródło/ fot. Infomare

Zobacz podobne

Eksplozje na rosyjskich okrętach. Płonie następca krążownika Moskwa?

BS

Komisja Europejska proponuje pakiet środków kryzysowych, aby wesprzeć sektory rybołówstwa

KM

Wody Polskie. Nowe wrota na Kanale Augustowskim

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie