Polski Portal Morski
Aktualności

Prezes Gaz-Systemu: ściganie się na pływające terminale gazowe nie jest rozsądne

Ściganie się dziś na pozyskanie pływających terminali gazowych nie jest rozsądne – ocenił we wtorek prezes Gaz-Systemu Tomasz Stępień. Dodał, że na razie projekt pozyskania takiej jednostki dla Polski jest realizowany zgodnie z założeniami.

Szef Gaz-Systemu Tomasz Stępień brał udział w we wtorkowej debacie pt. „Wpływ wojny w Ukrainie na sektor energetyczny”, która został zorganizowana z okazji podpisania przez Ukrainę dokumentu stowarzyszeniowego z Międzynarodową Agencją Energetyki.

Stępień zwrócił uwagę, że jeśli chodzi o FSRU (Floating Storage Regasification Unit, czyli pływającej jednostki zdolnej do wyładunku, składowania i regazyfikacji LNG), to przed wojną na Ukrainie, spółka obserwowała bardzo dużą dynamikę na rynku gazu. Zwrócił uwagę, że z przeprowadzanych co 2 lata aktualizacji prognoz np. dot. zapotrzebowania na gaz wynikało, że budowa takiej jednostki dla Polski powinna nastąpić w 2027/2028 roku.

Szef Gaz-Systemu zwrócił jednak uwagę, że po wojnie sytuacja się zmieniła. Nastąpił skokowy wzrost cen gazu, spadła też dynamika rynku. „Ten statek nie jest aż tak bardzo potrzebny na szybko (…) W naszym przypadku pośpiech nie jest wskazany” – powiedział.

Zwrócił uwagę, że Polska pod względem infrastrukturalnym jest przygotowana na sprowadzanie gazu z różnych kierunków. Podkreślił, że w zupełnie innej sytuacji są Niemcy, którzy pogłębiali swoją zależność od rosyjskiego gazu i obecnie „pompują bardzo duże pieniądze, żeby szybko pozyskać takie statki (FSRU)”.

„Ściganie się dzisiaj na te statki nie jest rozsądnym ruchem. Nie mniej projekt jest realizowany zgodnie z założonymi terminami” – podsumował.

Zgodnie z obecnym planem rozwoju operatora przesyłowego gazu – Gaz-Systemu – pływający terminal FSRU ma zostać uruchomiony z początkiem 2028 r. Gaz-System prowadzi obecnie 1. Fazę procedury Open Season dla projektu FSRU o zdolności regazyfikacyjnej na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie.

Na początku czerwca minister klimatu i środowiska Anna Moskwa wskazywała, że w związku z rosnącym zainteresowaniem Czech, Słowacji planowane jest rozszerzenie przepustowości terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej do co najmniej 12 mld m sześc. gazu.

źródło PAP/ fot. Klaipedos nafta

Zobacz podobne

Zmiany prawne będą kluczowe dla fuzji Orlen-Lotos

KM

Szwecja/ Prom Stena Scandica, na którym wybuchł pożar, dopłynął do portu

KM

Pierwsze półrocze 2022 – porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym 

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie