Polski Portal Morski
Aktualności

Kończą się prace przy budowie wyjść ewakuacyjnych z tunelu pod Świną

Kończą się prace przy budowie wyjść ewakuacyjnych z budowanego w Świnoujściu tunelu – poinformował w piątek wykonawca inwestycji. Dwa wyjścia musiały zostać wykonane metodą mrożenia, była to jedna z najbardziej skomplikowanych operacji przy budowie przeprawy pod Świną.

„W przyszłym roku o tej porze na pewno (turyści i mieszkańcy – PAP) nie będą już stali na promie czy czekali w kolejce. Całą szeroką drogą – to dwa pasy po 3,5 m i pobocze – będą mogli dojechać do Świnoujścia” – powiedział w piątek dziennikarzom prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Dodał, że zgodnie z ustaleniami wszystkie prace mają się zakończyć do końca roku, a w pierwszych miesiącach przyszłego roku zaplanowane są odbiory techniczne.

Prezydent zapowiedział, że w dniu przed oficjalnym otwarciem planuje „po raz pierwszy i ostatni” pieszo przebyć cały tunel wraz z mieszkańcami Świnoujścia – później będzie tam dopuszczony tylko ruch samochodowy.

Jak wyjaśnił kierownik budowy Sławomir Skraba z firmy PORR, konstrukcja wyjścia bliżej wyspy Uznam, gdzie rozpoczyna się tunel, została zakończona, trwają prace mrożeniowe. Na ukończeniu jest drugie wyjście, bliżej wyspy Wolin; nadal działa instalacja mrożeniowa, ale najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu rozpocznie się jej demontaż.

„To jeden z dwóch bardzo ryzykownych etapów (obok drążenia tunelu – PAP). Wszystkie prace tunelowe zawsze są obarczone dużym ryzykiem, te prace są realizowane bezpiecznie, mam nadzieję, że w ten sposób również zakończymy etap realizacji wyjść mrożeniowych – a jesteśmy właśnie na jego ukończeniu” – mówił Skraba.

Najtrudniejsze prace zostały już wykonane – mówił inżynier rezydent z firmy Sweco/Lafrentz Jacek Król.

„Pod jezdnią jest specjalna galeria ewakuacyjna; wyjścia umożliwią ludziom dostanie się tam przez klatkę schodową. Musieliśmy wyjść na zewnątrz obrysu tunelu, a ponieważ tunel był wiercony w gruncie nawodnionym, więc jedyną bezpieczną metodą było zamrożenie gruntu i wykonanie robót konstrukcyjno-budowlanych, aby wykonać klatki schodowe” – tłumaczył.

Dodał, że rozpoczęły się też roboty instalacyjne w tunelu, montowane są m.in. wsporniki do kabli oświetleniowych i systemów bezpieczeństwa. Na ukończeniu są też roboty drogowe na zewnątrz tunelu, kończy się też budowa centrum obsługi.

Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 r. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.

Przeprawa pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu. 

Źródło/fot.:: PAP

Zobacz podobne

PFN: jacht I Love Poland drugi na mecie karaibskich regat

KM

W. Brytania/ Zniewagi wobec ratowników morskich pomagających nielegalnym imigrantom

BS

Przystań jachtowa w Świnoujściu przejdzie remont

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie