Polski Portal Morski
Aktualności

Trudna „operacja” w tunelu zakończona sukcesem

Przewiert i wykonanie otworów pod wyjścia ewakuacyjne – to dwa najtrudniejsze technologicznie momenty budowy tunelu pod Świną. Pierwszy się udał, drugi groził przeciekiem. Sprawdziliśmy, czy prace prowadzone 20 metrów pod lustrem wody idą pomyślnie.

Mrożenie i wykrajanie otworów dla prowadzących budowę było niemałym wyzwaniem. Jacek Król, inżynier rezydent mówi, że już możemy cieszyć się sukcesem.

– Mamy w tunelu dwa takie trudne elementy, mianowicie wyjścia ewakuacyjne, które umożliwią w razie jakichś zdarzeń w tunelu możliwość ewakuacji osób, które się tam znajdą. Pierwsze wejście, jeżeli chodzi o konstrukcję, zostało skończone – zaznacza Król.

Sławomir Skraba, inżynier kontraktu dodaje, by cała operacja się udała, konieczne było stworzenie odpowiednich warunków.

– Jest to przede wszystkim bardzo rzadko wykonywany element, trudny technicznie. Wychodzimy z bezpiecznej obudowy tunelu na zewnątrz do warunków gruntowych nawodnionych. To są prace zawsze obarczone dużym ryzykiem. Żeby było możliwe w ogóle otwarcie tunelu i prowadzenie prac, musieliśmy zamienić grunt w skałę poprzez zamrożenie – podkreśla Skraba.

Wykonywanie klatek ewakuacyjnych potrwa do końca roku, a budowa tunelu ma się zakończyć w pierwszej połowie przyszłego.

źródło Radio Szczecin/ fot. UM Świnoujście

Zobacz podobne

Równo za trzy miesiące na horyzoncie będziemy witać pierwszych uczestników regat the Tall Ships Races 2021!

BS

Transport pojazdów wojskowych w Porcie Gdańsk

AB

KGP: ponad 4,2 tys. kontroli podczas ogólnoświatowej operacji pod nazwą „30 Day at Sea 3.0”

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie