Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Bandera na ORP Wilia

W Hawrze, w samo południe ambasador Alfred Chłapowski i pierwszy dowódca okrętu, kmdr por. Mieczysław Burchardt, podnieśli polską banderę na nowym nabytku naszej floty

Parowiec został zbudowany w 1906 roku w niemieckiej stoczni Flensburger Schiffbau Gesellschaft. Po wojnie przejęty przez aliantów w ramach reparacji wojennych, pływał w francuskiej marynarce handlowej. 

W 1925 został zakupiony przez Polską Marynarkę Wojenną do przewozu wyposaźenia wojskowego z Francji do Polski. Służył także jako okręt szkolny do praktycznego szkolenia marynarzy-specjalistów oraz podchorążych Wydziału Mechanicznego Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej.

W 1927 ORP „Wilia” przewiozła z Cherbourga do Polski trumnę z prochami Juliusza Słowackiego.

6 marca 1933 okręt zawinął  na Westerplatte mając na pokładzie 120 żołnierzy z Batalionu Morskiego, jako wzmocnienie Wojskowej Składnicy Tranzytowej. Był to środek nacisku na władze Wolnego Miasta, które forsowaływ Senacie niekorzystne dla Polski uchwały.

W 1935 „Wilia” przywiozła ze Szwecji do Gdyni cztery armaty 152,4 mm Boforsa dla budowanej w Helu baterii nadbrzeżnej, późniejszej baterii im. Heliodora Laskowskiego.

W 1937 ORP „Wilia” wykorzystany został do ewakucji z Walencji uchodźców politycznych, zwolenników generała Franco, którzy schronili się w ambasadzie polskiej.

W 1939 r. okręt znajdował się w rejsie szkoleniowym na Atlantyku. Z powodu awarii maszyn zawinął do Casablanki, gdzie zastał go wybuch II wojny światowej. W 1940 okręt przeprowadzono do Wielkiej Brytanii.

Wobec braku zatrudnienia, 30.07.1940 Marynarka Wojenna przekazała „Wilię” Żegludze Polskiej. Statek już jako „Modlin” pływał w konwojach. Przełom 1943/44 – zły stan techniczny spowodował wycofanie z eksploatacji.  6.06.1944 „Modlin” został umyślnie zatopiony u brzegów Normandii jako element sztucznego portu inwazyjnego.

P.S.   3 czerwca 2015 nasze Muzeum wzbogaciło się o cenny zabytek związany z ORP „Wilia” – banderę okrętu z czasu wojny. Dyrektor MMW Tomasz Miegoń na zaproszenie pana Zbigniewa Kaczanowicza – posiadacza bandery – odwiedził Wysokie Mazowieckie, gdzie w Urzędzie Miasta doszło do oficjalnego przekazania bandery.

O losach bandery opowiedział Zbigniew Kaczanowicz:  

    „Do Polski banderę przywiózł brat mojego ojca – Józef Kaczanowicz – prawdopodobnie w latach 1948-50, który służył w Polskiej Marynarce Wojennej w Anglii. W tym czasie był inwigilowany i dlatego ukrywał się w naszym domu w Gdańsku około 1 roku. Zmieniając miejsce zamieszkania przekazał banderę mojemu ojcu – Janowi Kaczanowiczowi.(…) Po śmierci matki ojciec zamieszkał w Bydgoszczy. Podczas odwiedzin u ojca otrzymałem tę banderę jako rodzinną pamiątkę. Na pogrzebie ojca na cmentarzu w Bydgoszczy spotkałem się z Józefem Kaczanowiczem i jego żoną. Przypomniałem im, że jestem w posiadaniu bandery i zapytałem co mam z nią zrobić. Odpowiedział mi krótko: bandera jest twoja i nie chcę, aby trafiła w prywatne posiadanie i najlepiej by było oddać ją do któregokolwiek muzeum.

Po latach opowiedziałem tę historię synowi Andrzejowi, który jest żeglarzem i opłynął między innymi Przylądek Horn. Na jednym ze zjazdów Bractwa Kaphornowców na Darze Pomorza powtórzył tę historię p. Mirze Urbaniak, żeglarce i publicystce.(…) Pani Urbaniak nawiązała kontakt z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni i doprowadziła do dzisiejszego spotkania.”

Źródło/fot.: Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

Zobacz podobne

Ekspert: skutki porozumienia między USA, W. Brytanią i Australią będą niekorzystne dla Francji

BS

Gróbarczyk: proponujemy modernizację Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa

BS

Lotos Gdynia Aerobaltic 2021

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie