Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie Żegluga

Pływający od XIX w. prom „Gryfia” uratowany. Został wpisany do rejestru zabytków ruchomych

135 -letni prom „Gryfia” ze Szczecina, jest już oficjalnie zabytkiem. „Wartość promu jest niezaprzeczalna i wielowymiarowa” -jak napisał Zachodniopomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Parowy prom (Eisenbahnfährschiff) powstał w 1887 roku w stoczni AG Vulcan. Była to budowa nr 179. Nosił wówczas nazwę „Tyras”. Do 1943 roku obsługiwał linię do Dworca Wrocławskiego (na terenie portu). Przy prędkości 7 węzłów, mógł przewozić 3-4 wagony kolejowe lub 6 samochodów osobowych lub 400 pasażerów. W 1945 roku został zatopiony w czasie nalotu. Po wojnie wydobyty w 1947 r. dla potrzeb PKP, lecz nie był remontowany.

Sześć lat później został wyremontowany przez Szczecińską Stocznię Remontową. Był używany do utrzymywania komunikacji z wyspą Gryfia. W służbie pozostawał do 1983 roku. Wymieniony został napęd i zlikwidowano tory na pokładzie. Pozostawiono natomiast jej oryginalną sylwetkę i dwa kominy, a parowa turbina statku trafiła do szczecińskiego Muzeum Narodowego.

„Prom pasażersko-samochodowy „Gryfia” stanowi przykład jednego z nielicznie zachowanych w Polsce promu, wybudowanego w latach 80. XIX wieku. Po blisko 130 latach eksploatacji stał się symbolem słynnej stoczni w Szczecinie. Stanowi integralny element przemysłowego krajobrazu Szczecina i tradycji portowych miasta. „Gryfia”, zbudowana w stoczni słynącej z budowy najnowocześniejszych i największych transatlantyków na świecie, stała się wizytówką portowego Szczecina. (…) Obiekt stanowi niezaprzeczalne świadectwo minionej epoki, którego zachowanie leży w interesie społecznym. Prezentuje proces przemian technologicznych w budowie obiektów portowych, jest także świadkiem zmian społecznych, gospodarczych i politycznych. Mamy także do czynienia z obiektem dokumentującym ważne wydarzenia polityczne i kulturowe, jak również z jednostką pełniącą dawniej funkcje użytkowe. Zachowana „Gryfia” mogłaby pełnić rolę dydaktyczną i ekspozycyjną, promującą morską stronę Szczecina. Dlatego wartość promu jest niezaprzeczalna i wielowymiarowa”.

źródło Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Szczecinie / fot. archiwum

Zobacz podobne

Wyprzedzanie na oceanie !

BS

Premier: kraje Trójmorza łączy m.in. położenie geopolityczne wymagające większej wrażliwości na kwestie bezpieczeństwa

AB

Orlen Południe i PGNiG mogą utworzyć „biometanową” spółkę

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie