Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Amerykański zbiornikowiec po raz drugi w Polsce, tym razem w Gdyni

25 sierpnia przy nabrzeżu Francuskim portu handlowego w Gdyni zacumował amerykański zbiornikowiec floty USNS Leroy Grumman (T-AO-195). Jest to już druga wizyta tej jednostki w Polsce, poprzednio w dniach 25-28 lipca br. gościła ona w Gdańsku.

Wizyta amerykańskiego zbiornikowca ma charakter roboczy i potrwa do najbliższej niedzieli (28 sierpnia). Taki jej charakter wynika z tego, że jednostki zaopatrzeniowe US Navy regularnie zawijają do portów zaprzyjaźnionych państw, aby wzmocnić więzi między sojusznikami w NATO oraz utrzymać linie zaopatrzenia amerykańskich okrętów, w tym również operujących na Bałtyku. Na początku czerwca br. również do Gdańska z taką wizytą gościł bliźniaczy zbiornikowiec Patuxent (T-AO-201), zaś w październiku ubiegłego roku zaopatrzeniowiec floty Robert E. Peary (T-AKE-5) typu Lewis and Clark.

USNS Leroy Grumman nosi imię amerykańskiego konstruktora lotniczego, pilota i przemysłowca – założyciela wytwórni samolotów Grumman Aerospace Corporation. Został on zbudowany w latach 1987-1989 przez stocznię Avondale Shipyard w Nowym Orleanie i jest jednym z szesnastu zbudowanych zbiornikowców typu Henry J. Kaiser. Dwie kolejne jednostki tego typu nie zostały ukończone i ostatecznie złomowane je w 2011 r. Spośród nich piętnaście nadal jest eksploatowanych przez US Navy, a jeden został sprzedany Chile w 2010 r.

Głównym zadaniem tych zbiornikowców jest transport i przekazywanie ładunków płynnych (przede wszystkim paliwa) na inne okręty. Ponadto magazyny okrętowe pozwalają na zabranie ładunków suchych, w tym żywności na paletach. Przekazywanie ładunków płynnych i stałych odbywa się dzięki stanowiskom przeładunkowym RAS (Replenishment At Sea) a w przypadku tych ostatnich również z wykorzystaniem śmigłowców. W tym celu jednostki te dysponują pokładem lotniczym, jednak nie posiadają hangaru, który umożliwiałaby bazowanie tego rodzaju statku powietrznego.

Zbiornikowce typu Henry J. Kaiser podlegają Dowództwu Transportu Morskiego (Military Sealift Command – MSC), które odpowiada za wszechstronne wsparcie US Navy oraz zapewnienia transport morski dla wszystkich amerykańskich formacji wojskowych, a także innych agencji rządowych. Podobnie jak to ma miejsce na innych jednostkach MSC załoga tych zbiornikowców składa się głównie w z cywilów (w liczbie 82) odpowiedzialnych za ich normalną eksploatację. Dodatkowo na ich pokładach znajduje się personel wojskowy (w liczbie 21) odpowiedzialny za koordynację działań z okrętami, łączność wojskową i ochronę samych jednostek.

źródło http://www.zbiam.pl / fot. navy.mil

Zobacz podobne

Tajwański resort obrony: 71 chińskich samolotów bojowych i siedem okrętów aktywnych w rejonie Tajwanu

KM

Mega ilość nawozów w porcie Szczecin

KM

Nest z pracownikami UMG na Zatoce Gdańskiej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie