Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Na tropie BOLKA

Od lat są zbierane i weryfikowane informacje o wrakach znajdujących się w wodach naszego kraju. Na początku 2010 roku do członków Stowarzyszenia Dzidzictwo Morza dotarła informacja o wraku holownika parowego, znajdującego się w jednym z kanałów dochodzących do Jeziora Dąbie koło Szczecina.

W 2012 roku stowarzyszenie otrzymało zgodę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz Zachodniopomorskiego Urzędu Ochrony Zabytków na prowadzenie poszukiwań na Jeziorze Dąbie. Wrak sonarem bocznym w lipcu 2012 roku zlokalizowali dla stowarzyszenia pracownicy firmy Escort. 26 sierpnia 2012 roku zostało przeprowadzone pierwsze nurkowanie na wraku, w celu jego identyfikacji. Dalsze badania wraku prowadzone były w ścisłej współpracy z firmami ESCORT oraz UW Service i trwały przez kolejne lata.

Dzięki materiałom archiwalnym dostarczonym przez Andrzeja Danilewicza, a szczególnie Waldemara Danielewicza, który udostępnił archiwalne zdjęcie Holownika Bolek, została przeprowadzona ostateczna identyfikacja jednostki. Lech Łucki oraz Lech Kocela przekazali stowarzyszeniu oryginalne plany stoczniowe jednostki.

W 2015 roku stowarzyszenie otrzymało zgodę na wydobycie wraku. Na przeszkodzie stanął jednak brak środków nie na wydobycie tylko na przeprowadzenie kompleksowej konserwacji całego holownika, członkowie stowarzyszenia zdawali sobie sprawę z faktu, że po wydobyciu wraku będzie on narażony na błyskawicznie zachodzące procesy korozji.

Na dzień dzisiejszy jest to jedyny, przedwojenny, kompletny holownik parowy, który dotrwał do naszych czasów na terenie Polski. Tego typu jednostek było kiedyś bardzo dużo w każdym porcie, były to tzw. czarne konie pociągowe, dzięki którym dany port żył i mógł funkcjonować. Ten cudem zachowany holownik jest nie tylko historią miasta Szczecin, ale przede wszystkim historią Portu Szczecin, dlatego warto zrobić wszystko, żeby go wydobyć, wyremontować i zachować dla kolejnych pokoleń Polaków.

Rys historyczny jednostki:

Prawdopodobnie wybudowany w jednej z holenderskich stoczni w 1912 lub raczej 1927 roku. Brak jest zachowanych dokładnych informacji o losach holownika przed 1945 r. W 1927 roku być może przeszedł remont, podczas którego wyposażono go w maszynę parową Van Smith o mocy 120 KM. Nieznane są jego losy w trakcie działań wojennych 1939-1945.

W 1947 roku jego wrak został wydobyty z dna Zalewu Wiślanego i wyremontowany w Stoczni Rzecznej w Elblągu. Od 1948 roku już jako „Bolek” figurował w spisie jednostek w Urzędzie Morskim w Gdyni. W 1950 roku przekazany został Przedsiębiorstwu Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. Od 1956 roku figurował w Bazie Sprzętu PRCiP w Szczecinie. Wycofany w 1968 roku. Rok później przekazany został Lidze Obrony Kraju w Szczecinie. Zatonął na początku lat 70-tych, w wyniku zbiegu różnego rodzaju okoliczności. 

źródło/ fot. https://dziedzictwo-morza.pl/

Zobacz podobne

Odnaleziono fragment zaginionego myśliwca F-15, trwa poszukiwanie załogi

BS

Defence24 DAY: TKMS kontratakuje. Więcej szczegółów na temat „niemieckiego Miecznika”

JJ

W Wilhelmshaven uruchomiono pierwszy terminal skroplonego gazu ziemnego

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie