Polski Portal Morski
Aktualności

Budowa niszczycieli pod nadzorem PRS

Polski Rejestr Statków będzie nadzorował budowę trzech niszczycieli min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej. Fakt ten przypieczętowano 6 września w Hamburgu podpisaniem umowy z Remontową Shipbuilding S.A. podczas pierwszego dnia targów morskich SMM. 

Remontowa Shipbuilding S.A. w ramach konsorcjum, w którego skład wchodzą poza RSB PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej, podpisała wcześniej, 26 czerwca 2022 roku, umowę na budowę niszczycieli z szefem MON, Mariuszem Błaszczakiem.

Formalne podpisanie umowy na nadzorowanie budowy okrętów odbyło się w pierwszym dniu targów SMM w Hamburgu. 

– Zajmiemy się specjalistycznym nadzorem technicznym w zakresie klasyfikacyjnym i konwencyjnym nad budową i próbami morskimi trzech niszczycieli min o numerach budowy 258/4, 258/5 i 258/6 – mówi kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prezes PRS SA. 

– Oznacza to, że PRS oceni zgodność konstrukcji okrętów i ich wyposażenia z przepisami klasyfikacyjnymi dla nadzoru klasyfikacyjnego oraz wymaganiami konwencji międzynarodowych i polskiej administracji morskiej. To konieczne by zapewnić bezpieczeństwo żeglugi i ochronę środowiska morskiego – wyjaśnia.

Wynikiem prowadzonego nadzoru będzie nadanie klasy PRS, potwierdzone wydaniem świadectwa klasy i wpisaniem do rejestru PRS.

– Odrębnie PRS będzie sprawował rolę tzw. doradcy technicznego, do którego zadań będzie należała kontrola i ocena postępu oraz inspekcje stanu zaawansowania budowy okrętów przez stocznię RSB, zgodnie z przyjętym harmonogramem – dodaje prezes Śniegocki. 

PRS będzie także weryfikował przyjęty budżet budowy jednostek pod względem jego realności zgodnie z umową na dostawę okrętów.


Okręty typu Kormoran II służą do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich, prowadzenia rozpoznania torów wodnych, przeprowadzania innych jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawiania min oraz zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Nowobudowane trzy kormorany zostaną udoskonalone w oparciu o doświadczenia z eksploatacji pionierskich konstrukcji, będą silniej uzbrojone oraz wyposażone w lepsze sensory i doskonalsze morskie roboty a także  otrzymają zmodernizowany zintegrowany system walki.

Okręty zostaną dostarczone w latach 2026-2027 i wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża stanowiąc skład systemu obrony przeciwminowej Marynarki Wojennej RP.


Warto zaznaczyć, że oprócz działalności w branży okrętowej, PRS prowadzi nadzory w dziedzinie budownictwa przemysłowego na lądzie i wodzie oraz certyfikuje systemy zarządzania, rzeczoznawstwo, osoby i inne wyroby. Wszystko to po to by zapewnić bezpieczeństwo ludzi, obiektów pływających, lądowych, ładunków i środowiska naturalnego.

PRS prowadzi także własne badania naukowe w dziedzinie bezpieczeństwa statków i bierze udział w pracach międzynarodowych zespołów badawczych, m.in. w ramach IACS i programach unijnych, a także organizuje seminaria i profesjonalne szkolenia.

Spółka klasyfikuje również drony. Jako pierwsza jednostka w Polsce, uzyskała akredytację krajowej jednostki akredytującej (PCA) na zgodność z europejskimi przepisami, dotyczącymi dronów przeznaczonych do eksploatacji w kategorii otwartej, w tym rozporządzenia (UE) 2019/945.

Ważną rolę pełni dla PRS-u budująca się nowa branża gospodarki – offshore, jednak trzeba zaznaczyć, że spółka sprawuje nadzory nad obiektami offshore od końca lat 70-tych. Pierwszym obiektem była samopodnośna platforma wiertnicza Petrobaltic. W ostatnim czasie tonaż PRS powiększył się o kolejne platformy wydobywcze operujące w rejonie Zatoki Perskiej, jednostki pomocnicze obsługujące platformy, a także zbiornikowiec LPG.

To jedyny polski klasyfikator działający od 1936 roku. Spółka posiada biura, przedstawicielstwa, inspektorów i agentów zarówno w Polsce, jak i w wielu miejscach świata. PRS jest również wieloletnim członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS), co sprawia, że jest instytucją o międzynarodowym zasięgu działania. Jako członek IACS oraz organizacja uznana przez 34 Administracje Morskie oraz Unię Europejską wydaje swoim klientom dokumenty i certyfikaty honorowane na świecie.

źródło PRS/ Remontowa-rsb / fot. MON; Tomasz Grotnik

Zobacz podobne

Podpisanie umowy pn.”Poprawa infrastruktury w małych portach: Mrzeżyno, Niechorze, Lubin i Trzebież”

MZ

Port Szczecin bogatszy o nowe nabrzeża

KM

Statek z 55 tys. ton nawozów od marca przebywa w Zatoce Ryskiej przez sankcje

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie