Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja

Baltic Port Conference 2022

W Gdyni trwa Baltic Ports Conference – dwudniowe spotkanie przedstawicieli i ekspertów z branży morskiej. Konferencja Portów Bałtyckich 2022 została zdominowana przez tematykę kryzysu i wojny w Ukrainie. Zebrani goście dyskutowali o zmieniającej się mapie geopolitycznej Europy i krajów bałtyckich oraz o tym, jak wpływa to na przyszłość łańcuchów logistycznych w regionie Morza Bałtyckiego i jaka będzie rola portów bałtyckich w czasach kryzysu.

Temat wojny dotyczy nas wszystkich. Oczywiście są efekty pozytywne i negatywne. Część grupy ładunków w porcie rośnie, ale jest to oznaka przerwania pewnych łańcuchów. Oznacza to problemy dla gospodarki. Takie problemy to są bardzo złe znaki dla portów. Oznacza to spowolnienie nie tylko samej gospodarki, ale finalnie także przeładunków w portach. Jako port mamy szczególną rolę do odegrania. Pełnimy funkcję węzła importu surowców, które nie mogą być importowane tradycyjną drogą. Teraz jest to szczególnie widoczne, jak ważne są porty, że warto w nie inwestować, a trzeba robić to zawczasu, a nie wtedy, kiedy pojawia się kryzys – mówił Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Bałtyk staje się natowskim morzem

Jednym ze specjalnych gości BPC był Aaron Korewa, dyrektor warszawskiego Oddziału Atlantic Council.

Zachód musi utrzymać presję nakładaną na Rosję. Ważne jest odcięcie się od rosyjskich surowców. Oznacza to może trochę problemów teraz, ale na pewno brak problemów później. Litwa była całkowicie zależna od rosyjskiego gazu jeszcze w 2014 r. Obecnie jest wolna od dostaw z Rosji – jeśli mały bałtycki kraj może to zrobić, to każdemu może się to udać. Są przecież w życiu ważniejsze rzeczy niż tani gaz – mówił Korewa. – Problemem jest też to, że Rosja nie potrafi przegrywać z godnością i trzeba przygotować się na to, że wojna będzie trwała przez kilka lat. Są też dobre informacje. Szwecja i Finlandia postanowiły dołączyć do NATO, przez co Bałtyk staje się natowskim morzem wewnętrznym. To dzięki działaniom Władimira Putina Szwecja bardzo szybko porzuciła ponad 200-letnią taktykę koalicji i sojuszy i podjęła decyzję o dołączeniu do NATO. To posunięcie wiąże się także ze zwiększoną obecnością militarną wojsk USA na Bałtyku.

Tegoroczna edycja Baltic Ports Conference jest szczególna, gdyż wraca po trzech latach przerwy pandemicznej do formuły stacjonarnej oraz odbywa się w roku setnego jubileuszu Portu Gdynia. Konferencja, której gospodarzem jest Port Gdynia, odbywa się w dniach 7-8 września w Gdyni.

Podczas Baltic Ports Conference 2022 poruszonych zostanie wiele zagadnień istotnych dla sektora morskiego w Europie i regionie Morza Bałtyckiego. Zmieniająca się mapa geopolityczna Europy i krajów bałtyckich oraz pytanie, jaki kształt przybierze ona w najbliższej przyszłości, są jednym z głównych punktów tegorocznej dyskusji. Wojna w Ukrainie, związane z nią sankcje gospodarcze i szeroko komentowana transformacja energetyczna – wszystko to może na nowo zdefiniować rolę portów bałtyckich jako strategicznych aktywów Unii Europejskiej.

źródło/ fot. https://biznes.trojmiasto.pl/Baltic-Port-Conference-2022-Porty-w-dobie-wojny-i-kryzysu-n170538.html

Zobacz podobne

Inwestycje w Porcie Szczecin – Świnoujście

BS

Suchy zbiornik przeciwpowodziowy w Roztokach – postęp prac

AB

PSE wydało warunki przyłączenia do sieci dlaelektrowni jądrowej na Pomorzu

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie