Polski Portal Morski
Aktualności

W 2021 r. przewieziono 26 mln ton ładunków w kontenerach

Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 8,1 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 4,9 mln TEU, a w terminalach lądowych– 3,2 mln TEU — poinformował Główny Urząd Statystyczny.

W 2021 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 82,1 mln ton ładunków skonteneryzowanych, tj. o 5,3% więcej niż przed rokiem – informuje GUS. W ogólnej liczbie przeładowanych kontenerów w terminalach morskich i lądowych przeważały kontenery 40’ (69,4%). Udział kontenerów 20’ wyniósł 24,0%, kontenerów 45’ i więcej – 5,3%, a 30’ – 1,3%. Drogą morską do i z terminali przetransportowano 31,1 mln ton (co stanowiło 37,9% ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym – 26,4 mln ton (32,2%), a transportem kolejowym – 24,6 mln ton (29,9%).

W przewozach transportem intermodalnym w 2021 r. 55% stanowiły ładunki nieznane (wzrost o 22,5 p. proc. w porównaniu z 2020 r.). Znaczny udział miały towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem – 14,4% (spadek o 10,3 p. proc.), puste opakowania – 8,5% (wzrost o 7,4 p. proc.), produkty z grupy chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe – 5,1% (spadek o 5,1 p. proc.) oraz produkty spożywcze, napoje i tytoń – 4,8% (spadek o 6,7 p. proc.).

Infrastruktura terminali morskich

Długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich w 2021 r. wyniosła łącznie 5,5 km, w tym 85,2% stanowiły nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo. Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmowała 6,1 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 183,0 ha, z czego 80,4% powierzchni przeznaczonej było dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wyniosła 100,7 tys. TEU. Terminale morskie dysponowały łącznie 17 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 70,8% przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie w terminalu morskim wyniosła 71 szt.

Infrastruktura terminali lądowych

W 2021 r. powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmowała łącznie 24,9 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 96,5 ha, z czego 82,7% powierzchni przeznaczonej było dla jednostek skonteneryzowanych. Pojemność placów składowych wyniosła 133,4 tys. TEU. Terminale lądowe w 2021 r. dysponowały łącznie 83,2 km torów dla kolei normalnotorowej, z czego 41,7% przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jedocześnie w terminalu lądowym wyniosła 31 szt. W 2021 r. transportem samochodowym intermodalnym przewieziono ponad 26 mln ton ładunków w kontenerach. Udział przewozów krajowych wyniósł 98,7%. Na terenie kraju najwięcej ładunków przewieziono do i z województw: łódzkiego (24,6%), pomorskiego (18,1%) i śląskiego (15,3%). Spadek liczby przewiezionych ton ładunków skonteneryzowanych w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano w województwach: podkarpackim, podlaskim i zachodniopomorskim. W pozostałych województwach przewieziono więcej ładunków niż przed rokiem. 

Źródło: GUS Fot.: Pixabay

Zobacz podobne

„Czajka” po udanej operacji

BS

​ORP Mewa zaczyna służbę. To trzeci z serii nowoczesnych niszczycieli min

KM

Żaryn: rosyjska propaganda powraca do krytyki przekopu Mierzei Wiślanej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie