Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV

Przy budowie tunelu pod Świną wykonano ok. 82 proc. prac

Wykonawca budowy tunelu pod Świną, konsorcjum PORR/Gülermak, określa zaawansowanie prac na około 82 proc. – przekazała PAP odpowiedzialna za komunikację ws. inwestycji Magdalena Skorupka-Kaczmarek. Prowadzone są m.in. prace drogowe przy tunelu.

Przeprawa pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

„W komorze odbiorczej TBM (Tunnel Boring Machine, maszyny drążącej tunel – PAP) zabetonowano strop zewnętrzny. Na rampie i w tunelu wykonywanym metodą stropową trwają roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych” – przekazała PAP Skorupka-Kaczmarek.

Dodała, że na poszczególnych odcinkach kontynuowane są także roboty drogowe, m.in. budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.

Płyta poddrogowa na odcinku pomiędzy wyspą Uznam a wyjściem ewakuacyjnym EE1 jest zbrojona i betonowana. Montowana jest także instalacja infrastruktury w tunelu TBM, a prefabrykaty są uszczelniane. Kontynuowana jest również wylewka w kanałach technologicznych.

„W komorze startowej na wyspie Uznam wykonywane są konstrukcje wewnętrzne oraz zewnętrzne ponad stropem górnym, natomiast na rampie i w tunelu przeprowadzany jest montaż konstrukcji pod elewację” – przekazała Skorupka-Kaczmarek.

W budynku Biura Centrum Obsługi trwają też prace programistyczne, a także m.in. implementacja systemów sterowania infrastrukturą tunelową na terenie magazynu. Na drogach trwa natomiast budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej. Przy wyjściach ewakuacyjnych prowadzony jest demontaż konstrukcji stalowej wzmacniającej tunel, a także „uciąglenie konstrukcji pod jezdnię i budowa klatki schodowej wewnątrz wyjść EE1 i EE2”.

Zapytana o zaawansowanie prac przedstawicielka inwestora odpowiedziała, że „wykonawca konsorcjum PORR/Gülermak określa zaawansowanie prac na około 82 proc.”. Na pytanie o ewentualne problemy związane z pracami wskazała, że „tak jak na wielu budowach w Polsce wpływ na prowadzone prace, ich tempo czy dostępne zasoby ludzi, materiałów oraz ceny mają: COVID, wojna w Ukrainie oraz inflacja”.

„W przypadku budowy jednorurowego tunelu wyzwaniem dla wykonawców jest też logistyka prowadzenia prac i dostaw materiałów do tunelu. Tunel bowiem ma po jednym wlocie z każdej strony, co oznacza nieco utrudniony dostęp. Dobra koordynacja prac oraz dostaw jest kluczowa dla sprawnego prowadzenia tam robót” – zaznaczyła.

Pytana o harmonogram prac wskazała, że wykonawca ma zatwierdzony i podpisany aneks przedłużający roboty do 28 grudnia br.

Przeprawa pod Świną ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia i turystów. Połączenie między wyspami Wolin i Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co wiąże się często z długim oczekiwaniem na prom.

Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Zobaczcie, jak przebiegały prace w ostatnim tygodniu na budowie tunelu pod Świną.

źródło PAP/ fot. UM Świnoujście

Zobacz podobne

Rusza przetarg na prace przygotowawcze dla stopnia wodnego w Siarzewie

AB

19. w tym roku i 5. w maju dostawa gazu do Terminala LNG w Świnoujściu

KM

BGK pozyskał 240 mln euro od EBI na finansowanie budowy drogi wokół Trójmiasta

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie