Polski Portal Morski
Aktualności

Będą stacje tankowania wodoru PKN Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wlkp., Krakowie, Warszawie i Pile

PKN Orlen zbuduje do 2025 r. ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Na ten cel, jak poinformował koncern, otrzymał ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.

Informując o planowanych inwestycjach PKN Orlen podkreślił, że zgodnie z przyjętą strategią wodorową, Grupa Orlen do 2030 r. otworzy ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej – w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację w Krakowie, a w przyszłym roku do użytku zostaną oddane dwa obiekty: w Poznaniu i Katowicach.

PKN Orlen ogłaszając w środę, że „zbuduje ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile”, zaznaczył, iż „otrzymał na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility”.

Jak wyjaśniono w informacji, nowe stacje tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”, będą przeznaczone do „zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych”.

„Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 r.” – zapowiedział PKN Orlen.

Koncern oznajmił przy tym, że już w drugiej połowie 2023 r. otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN Orlen otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”.

„Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu” – wyjaśnił PKN Orlen. Dodał przy tym, że planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

W planie jest również, jak poinformował koncern, budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu.

„Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu” – oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w środowym komunikacie spółki.

Jak podkreślił, Grupa Orlen nie zwalnia tempa w tego typu inwestycjach, mając świadomość, że „wodór to przyszłość motoryzacji”.

„Intensyfikujemy prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób naszą pozycję na europejskim rynku. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa” – zaznaczył Obajtek.

PKN Orlen zwrócił m.in. uwagę, że zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg na dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km. Zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczynia się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach – zaznaczono.

PKN Orlen przypomniał jednocześnie, że zgodnie ze swą strategią do 2030 r. przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór nisko i zeroemisyjny. W tym czasie ma powstać międzynarodowa sieć hubów wodorowych koncernu oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji, przy czym w Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Informując o efektach uruchomienia swej pierwszej w Polsce mobilnej stacji tankowania wodoru w Krakowie, PKN Orlen wspomniał, że wodór pochodzący z biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini napędza też ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej.

„Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu PKN Orlen dostarczył już blisko 750 kg wodoru” – wyliczył koncern. 

Źródło/fot.: PAP

Zobacz podobne

Stocznia MV Werften złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości, zatrudnia 1900 osób

BS

Rekordowy przeładunek w Porcie Gdynia. Ponad 88 tys. ton śruty sojowej!

KM

Pomorze Środkowe chce wskrzeszać tradycje stoczniowe

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie