Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Najstarszy na świecie pasażerski tylnokołowiec będzie wyremontowany

Najstarszy na świecie, sprawny tylnokołowiec pasażerski „Moyie”, który w latach 1898-1957 pracował na jeziorze Kootenay w Kanadyjskiej Kolumbii Brytyjskiej zostanie wyremontowany. Zabytkowy statek jest obecnie atrakcją turystyczną w Kanadzie.

Moyie” został zbudowany w Toronto w 1898 roku i miał kursować do miejsc wydobycia złota podczas słynnej gorączki złota Klondike, która trwała w Kanadzie i USA w latach 1896-1899. Projekt się jednak nie udał i statek skierowano na jeziora Arrow i Kootenay w Kolumbii Brytyjskiej. W swój pierwszy rejs „Moyie” wyruszył 7 grudnia 1898 roku.
Wkrótce parowiec z dużym i elegancko urządzonym salonem jadalnym, luksusowym salonem dla palących, prywatnym salonem dla pań i wygodnymi kabinami stał się ulubieńcem pasażerów. Wycieczkowy boom przerwała pierwsza wojna światowa i związany z nią kryzys gospodarczy i finansowy.
Po wojnie „Moyie” pozostawał w służbie jako statek ratunkowy, holując barki i przewożąc drewno i węgiel. Sporadycznie wykorzystywany był także jako statek pasażerski przy specjalnych, świątecznych okazjach. Tak było przez kolejne 40 lat.
W Ostatni rejs „Moyie” wyruszył 27 kwietnia 1957 roku. Pokonał wówczas swoją regularną trasę o długości 87 mil.
Mieszkańcy i turyści, którzy podróżowali historycznym tylnokołowcem bardzo żałowali, że statek nie będzie już pływał i postanowili odrestaurować jednostkę. Armator, którym było kanadyjskie przedsiębiorstwo kolejowe Canadian Pacific Railway zdecydował się sprzedać „Moyie” miastu Kaslo za symboliczną kwotę jednego dolara kanadyjskiego.

Utworzono Towarzystwo Historyczne Jeziora Kootenay i zebrano 15 000 dolarów na sfinansowanie początkowej fazy renowacji statku.
Utrzymanie historycznej jednostki w nienaruszonym stanie wymaga stałej uwagi i regularnej konserwacji.
W 2023 roku „Moyie” będzie obchodził swoje 125-lecie. Minister Rozwoju Międzynarodowego zatwierdził przekazanie 50 tys. dolarów dla Towarzystwa Historycznego Jeziora Kootenay, które ma zająć się dalszym remontem „Moyie” – jednego z ostatnich świadków epoki parowych tylnokołowców na świecie.

źródło/ fot.Infomare

Zobacz podobne

Blinken przekazał Niemcom, że zaangażowanie w budowę Nord Stream 2 jest zagrożone sankcjami USA

AB

Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy

KM

Rekord wszechczasów przychodów Kanału Sueskiego

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie