Polski Portal Morski
Aktualności

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Gróbarczyk: strona niemiecka próbuje, poprzez ograniczenie takich inwestycji, wzmacniać swój biznes

Projekt terminala kontenerowego w Świnoujściu ma podstawy ekonomiczne i odpowiada zapotrzebowaniem rynku – powiedział we wtorek w Studiu PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Ocenił, że Niemcy, poprzez ograniczenie takich inwestycji, próbują wzmacniać swój biznes.

Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać kontenerowce o długości nawet 400 metrów. Na początku czerwca 2022 r. w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście odbyło się publiczne otwarcie ofert w postępowaniu mającym na celu zawarcie umowy przedwstępnej odnośnie prowadzenia terminalu kontenerowego. Ofertę złożyły dwie firmy – Baltic Gateway – DEME Concessions.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk we wtorek w Studiu PAP pytany był m.in. o krytykę dotyczącą budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, która pojawia się w niemieckich mediach oraz wypowiedziach rządu Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Mieszkańcy miejscowości po niemieckiej stronie wyspy Uznam chcą zapobiec jego budowie. Projekt wystawia na próbę stosunki polsko-niemieckie – pisał w sierpniu tygodnik „Die Zeit”.

„To oczywiste, że strona niemiecka próbuje właśnie poprzez ograniczenie takich inwestycji wzmacniać swój biznes (…) bo przecież chyba byłoby nienaturalne, że nie walczą o swoje. Najgorsze jest to, że pojawiające się niejednokrotnie głosy opozycji w Polsce wtórują temu wszystkiemu, więc to jest nienaturalne i musimy z tym bezwzględnie walczyć, bo my mamy własne interesy i walczymy o rozwój Polski (…) w co wpisuje się przede wszystkim budowa właśnie terminala kontenerowego w Świnoujściu” – powiedział.

Gróbarczyk wskazał, że nie jest tajemnicą, że premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego Manuela Schwesig „brała pieniądze od Nord Streamu tworząc spółkę, która miała wesprzeć i de facto wspierała budowę tej inwestycji”. „Obawiamy się że jest to powiązanie bardzo niedobre w zakresie tego co się dzieje” – dodał.

Jak zaznaczył, wskazuje ona na „negatywny wpływ na środowisko terminala kontenerowego, który jest przedzielony przecież gazoportem od strony niemieckiej”. „Te problemy nie pojawiały się wcześniej, pojawiają się teraz i dla nas jest rzeczą oczywistą że wynika to tylko z powodów konkurencyjnych i ma na celu zablokowanie tej inwestycji” – ocenił. „Do tej pory (Schwesig – PAP) w ogóle się tą ekologią, na przykład przy budowie Nord Streamu nie przejmowała” – dodał.

„Ten projekt będzie zrealizowany, bo ma on po prostu podstawy ekonomiczne i odpowiada zapotrzebowaniom rynku. Chcemy w tym roku podpisać już umowy z operatorem.” – oświadczył.

Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Byłby to obecnie drugi co do wielkości terminal kontenerowy w Polsce po gdańskim DCT.

Źródło: PAP Fot.: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Bezpieczni z Wodami Polskimi

KM

Tunel Świnoujście. Wydrążono już 330 m tunelu!

AB

Ścieki znów płyną do Wisły. Niepokojące informacje przekazał prezes Wód Polskich

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie