Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Kolejny amerykański niszczyciel w Gdyni

Amerykańska Marynarka Wojenna w tym roku znacząco zaznacza swoją obecność na Bałtyku. Kolejnym przykładem tego była kilkugodzinna poniedziałkowa wizyta amerykańskiego niszczyciela USS Paul Ignatius (DDG 117) w Gdyni. Wizyta miała techniczny i roboczy charakter.

Amerykanie na Bałtyku są na stałe od wczesnej wiosny tego roku. Oczywiście podyktowane jest to sytuacją międzynarodową i nową fazą rosyjskiej agresji na Ukrainę. Poszczególne okręty cyklicznie odwiedzają bałtyckie porty w tym oczywiście i polskie. W maju i w czerwcu w Gdyni był niszczyciel  USS Gravely (DDG 107), w czerwcu w Gdańsku był zbiornikowiec USNS Patuxent (T-AO 201), a w lipcu zbiornikowiec USNS Leroy Grumman (T-AO 195) był najpierw w Gdańsku, a później w Gdyni. We wrześniu w Gdyni, a później w Gdańsku był okręt desantowy-dok USS Gunston Hall (LSD 44), a w Gdyni uniwersalny okręt desantowy z ciągłym pokładem lotniczym USS Kearsarge (LHD 3).

USS Paul Ignatius należy do niszczycieli typu Arleigh Burke. Są one obecnie podstawowym i najliczniejszym okrętem nawodnym US Navy. W ramach pierwszej serii (Flight I) zbudowano 21 jednostek tego typu (numery od DDG 51 do DDG 71), a w ramach drugiej (Flight II) jeszcze 7 kolejnych (numery od DDG 72 do DDG 78) . Kolejna seria (Flight IIA) budowana jest według zmodyfikowanego projektu i posiada dwa hangary dla śmigłowców (Flight I i II mają tylko pokład dla śmigłowców). Łącznie seria ta będzie liczyła 47 jednostek (numery od DDG 79 do DDG 124 oraz DDG 127). Pierwszy okręt Flight IIA wszedł do służby w 2000 roku, a ostatni wejdzie w 2025 roku. Na rok 2023 planowane jest podniesienie bandery na pierwszym niszczycielu kolejnej serii (Flight III). Obecnie budowanych i zamówionych jest już 14 takich jednostek (numery DDG 125, DDG 126 i od DDG 128 do DDG 139), a planowanych co najmniej 12 kolejnych. Dałoby to łącznie imponującą liczbę 101 (sic!) niszczycieli typu Arleigh Burke.

USS Paul Ignatius (DDG 117) był w Polsce pierwszy raz ponieważ do Europy dotarł niedawno. Od 2012 roku w hiszpańskiej bazie Rota stale stacjonują cztery niszczyciele tego typu. Stanowią one europejski element amerykańskiej tarczy antyrakietowej. Na początku 2022 roku były to USS Ross (DDG 71), USS Donald Cook (DDG 75), USS Porter (DDG 78) i USS Roosevelt (DDG 80). Niedawno prezydent USA Joe Biden zadecydował o zwiększeniu stacjonującej tam grupy do sześciu niszczycieli. I właśnie Paul Ignatius (DDG 117) jest elementem tego wzmocnienia i do Hiszpani dotarł 17 czerwca 2022 roku, a obecnie znajduje się na Bałtyku.

Jest on bardzo młodą jednostką ponieważ od jego wcielenia do służby minęły zaledwie trzy lata. Stępkę pod niego położono 11 września 2015 roku, wodowano 11 listopada 2016 roku, a poniesienie bandery miało miejsce 27 lipca 2019 roku. Jego główne uzbrojenie mieści się w 96 pionowych komorach wyrzutni Mk 41 VLS (32 na dziobie i 64 na rufie). Wyrzutnie przystosowane są do odpalania rakiet manewrujących Raytheon RGM-109C/D Tomahawk Block II lub RGM-109E Block IV. Można z nich również strzelać rakietami przeciwlotniczymi i przeciwrakietowymi Raytheon Standard SM-2 Block III, Block IIIA, Block IIIB i Block IV, Standard SM-6, Raytheon RIM-162A/B ESSM Block I. Przystosowane są również do pocisków przeciw okrętom podwodnym Lockheed Martin RUM-139 Vertical Launch ASROC przenoszących torpedę Mk 54 LWT. Zamiast standardowej sześciolufowej armaty kalibru 20 mm Raytheon Mk 15 Phalanx niszczyciel USS Paul Ignatius ma na rufie 11-prowadnicową wyrzutnię SeaRAM dla pocisków RIM-116 RAM.

W czasie pobytu w Gdyni okręt na pokładzie śmigłowcowym miał wystawioną maszynę MH-60R Seahawk z 79. Morskiego Dywizjonu Śmigłowców Uderzeniowych (HSM-79 Helicopter Maritime Strike Squadron). MH-60R jest uniwersalnym śmigłowcem konfigurowanym w zależności od przewidywanych misji. Aby zmieścić go w stosunkowo małym hangarze ma on składane łopaty wirnika nośnego oraz składaną belkę ogonową z wirnikiem.

źródło http://www.defence24.pl / fot.c6f.navy.mil

Zobacz podobne

Naprawa okrętu podwodnego ORP Orzeł

BS

Raport: żegluga odpowiadała za 13,5 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu w UE

KM

Pierwszy gazowiec niebawem w Policach

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie