Polski Portal Morski
Aktualności Ważne Żegluga

PŻM uczestniczy w projekcie optymalizacji mostka nawigacyjnego

Ministerstwo Edukacji i Nauki organizuje program „Doktorat wdrożeniowy”. Jego głównym założeniem jest przygotowanie rozprawy doktorskiej, która pomoże funkcjonować danemu przedsiębiorstwu. Doktoraty wdrożeniowe to jednocześnie alternatywna droga uzyskania stopnia doktora przeznaczona dla osób, które – chcąc rozwijać swoją karierę naukową – nie chcą rezygnować z pracy zawodowej poza uczelnią. Do programu przystąpiła Polska Żegluga Morska z propozycją optymalizacji mostka nawigacyjnego. 

       Projekt zakłada, że dana firma wraz z uczelnią, spełniającą wymogi uczestnictwa w programie, zgłaszają do Ministerstwa propozycję wspólnych działań mających na celu rozwiązanie pewnego problemu związanego z działalnością firmy. Pod uwagę brane są tylko takie projekty, które mają znaczenie dla gospodarki lub przedstawiające inną istotną wartość, np. dla podniesienia bezpieczeństwa czy ochrony środowiska.  

     Do programu „Doktorat wdrożeniowy” przystąpiła Polska Żegluga Morska, zgłaszając problem, z którym styka się wielu dzisiejszych armatorów, a mianowicie, jak zaprojektować mostek nawigacyjny (kapitański), aby charakteryzował się on optymalnymi warunkami ergonomicznymi dla pracujących na nim wachtowych. Kwestia ta jest bardzo istotna dla bezpieczeństwa statku i załogi, zwłaszcza w sytuacji ciągle zmieniających się przepisów nakładających na armatorów konieczność instalowania kolejnych urządzeń i instrumentów służących do nawigacji, monitorowania parametrów maszyny, balastów, monitoringu statkowego itd. Uznano jednocześnie, że właściwy nadzór nad tego rodzaju projektem będzie miała Politechnika Gdańska.

          Wspólnie zatem, PŻM wraz z Politechniką Gdańską, zgłosiły chęć udziału w programie doktoratu wdrożeniowego, dotyczącego stworzenia optymalnego ergonomicznie mostka nawigacyjnego dla statków handlowych. Projekt ten został przez MEiN przyjęty. Promotorem doktoratu ze strony uczelni został dr hab. inż. Rafał Szłapczyński, natomiast za realizację projektu odpowiedzialny jest Michał Stopa z Polskiej Żeglugi Morskiej. Ze strony PŻM odpowiedzialnym za nadzór nad wykonaniem prac i ich zgodnością z oczekiwaniami praktycznymi jest główny nawigator kpt. ż. w. Robert Trzybiński. 

       Do tej pory autor projektu przestudiował wszystkie wytyczne (guidelines) Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotyczące wyposażenia i systemów mostka nawigacyjnego, ich aranżacji oraz integracji, ponieważ wszelkie planowane zmiany w ergonomii mostka nie mogą stać w sprzeczności z przepisami IMO.

         Jednak najważniejszą częścią pierwszej fazy prac nad nowym projektem mostka był kompleksowy wywiad wśród 200 najbardziej doświadczonych kapitanów, starszych oficerów oraz oficerów wachtowych z PŻM oraz innych armatorów, dotyczący ich spostrzeżeń i oczekiwań odnośnie umieszczenia najważniejszych urządzeń na mostku, ich integracji, całościowej ergonomii mostka, a także stworzenia optymalnych warunków pracy. 

         Materiał ten będzie niezwykle pomocny w celu zaprojektowania nowego, optymalnego kształtu mostka nawigacyjnego, co jest finalnym przedmiotem, zaproponowanego przez PŻM doktoratu wdrożeniowego.

      Na realizację projektu jego wykonawca ma czas do 2025 roku. 

źrodłoPŻM /Fot. Kpt. ż. w. Grzegorz Szuta na mostku m/f „Polonia”

Zobacz podobne

Inwestycje infrastrukturalne kluczem do dalszego rozwoju Portu Gdynia

AB

Projekt: następcy prawni PGNiG będą mogli realizować inwestycje w terminalu LNG

JJ

Mariusz Błaszczak: w I połowie roku może zostać podpisana umowa na budowę Miecznika

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie