Polski Portal Morski
Aktualności

Stena Line świętuje 60. urodziny

Sześć dekad ambicji, elastyczności i ciekawości świata sprawiło, że firma Stena Line stała się globalnym liderem w żegludze promowej. Od lat łączy też Gdynię ze szwedzką Karlskroną. Niedawno operator przeniósł się na nowoczesny terminal przy ul. Polskiej 4. Z kolei we wrześniu na linii pojawił się nowy prom o nazwie „Stena Estelle”, którego matką chrzestną została wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała. 

Operator promowy Stena Line obchodzi 60. rocznicę powstania. Szwedzki przewoźnik ugruntował swoją pozycję jako zaufane ogniwo łączące ludzi, miejsca i społeczeństwa. To dzięki niemu możemy m.in. dostać się drogą morską z Gdyni do Karlskrony.

– Stena Line to bardzo ważna dla Gdyni firma. Cenimy ją z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze od lat zapewnia nam dobre połączenie z drugą stroną Bałtyku, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego, a także poprawiając jakość życia mieszkańców nadbałtyckiej Gdyni i Karlskrony. Ekonomiczna wartość tego połączenia promowego – wykorzystującego autostradę morską – jest wprost nie do przecenienia. Jednak jest jeszcze i drugi powód. To wartość tej firmy jako wybitnego pracodawcy, który szanuje swoich pracowników i oferuje im doskonałe warunki pracy. To również wartość o olbrzymim znaczeniu w ekosystemie gospodarczym naszego miasta. Serdecznie gratuluję jubileuszu i życzę wielu kolejnych sukcesów, które jak zawsze cieszyć będą nie tylko właścicieli Stena Line, ale także bardzo liczne grono gdynian – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki i matka chrzestna promu „Stena Estelle”.

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała i kpt. ż. w. Wojciech Jurgas - kapitan promu „Stena Estelle” podczas ceremonii nadania nazwy nowej jednostce // fot. Michał Puszczewicz

Historia Stena Line

Sten A. Olsson, założyciel Stena Line, otworzył w 1962 roku linię żeglugową z rodzinnego Göteborga w Szwecji do Skagen w Danii. Zrobił to mając za sobą 20 lat doświadczenia w przedsiębiorczości, a dokładnie w handlu złomem. Tam, gdzie inni widzieli odpady – on widział możliwości biznesowe. Stworzył podwaliny pod organizację, która stała się jedną z najbardziej kultowych marek w Szwecji – Stena.

Wkrótce jego pierwsza trasa promowa otrzymała nazwę Stenalinjen, co następnie przekształcono w bardziej międzynarodowo brzmiące Stena Line, kiedy to Skandynawia przestała wystarczać ambicjom rodziny Olsson.

Sten A. Olsson swoją przygodę z żeglugą rozpoczął, gdy potrzebował środka do transportu złomu. Wkrótce poszerzył działalność również o przewozy pasażerskie, szybko zdając sobie sprawę, jak ten sektor był dotychczas nieefektywny i konserwatywny.

Dziś, przewożąc 6 milionów pasażerów i kilka milionów jednostek frachtowych rocznie na 38 statkach obsługujących 18 tras w sieci obejmującej całą Europę od Irlandii na zachodzie do Łotwy na wschodzie, Stena Line jest globalnym liderem w żegludze promowej. Trzy zasady zawsze określały kierunek rozwoju firmy: ambicja rozwoju, zdolność do adaptacji i niekończąca się ciekawość świata, która inspiruje do wprowadzania innowacji.

Po uruchomieniu połączeń do Skagen, a następnie Fredrikshavn w Danii, w 1967 roku Stena Line otworzyła bezpośrednią trasę z zachodniej Szwecji na kontynent europejski poprzez połączenie z Göteborga do Kilonii w Niemczech.

Prom  „Stena Germanica” // archiwum Stena Line

Dzięki strategicznym zakupom i przejęciom, w latach 80. i 90. Stena Line – już pod kierownictwem syna założyciela firmy, Dana Stena Olssona – uruchomiła pierwsze połączenia z Holandii do Wielkiej Brytanii, a stamtąd do Irlandii – co dało początek dzisiejszej dominacji Stena Line w handlu na Morzu Irlandzkim.

Po upadku żelaznej kurtyny, nowa trasa Gdynia-Karlskrona, która powstała w 1995 roku, stworzyła podwaliny pod jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się regionów biznesowych Stena Line.

– W Stena Line nigdy nie zapominamy o naszym dziedzictwie. Sten A Olsson był prawdziwym przedsiębiorcą i to właśnie jego ambicja, elastyczność i wieczna ciekawość ukształtowały DNA firmy. W ciągu sześciu dekad, które upłynęły od momentu, gdy otworzył swoją pierwszą linię żeglugową, szukaliśmy nowych pomysłów i nowych modeli naszej działalności. To właśnie pozwoliło nam stać się wiodącym operatorem promowym. A teraz z niecierpliwością czekamy na podjęcie kroków w naszą przyszłość, z dalszą ekspansją i zrównoważonymi innowacjami – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Stena Line dzisiaj

Dzisiejsza Stena Line to transport promowy charakteryzujący się wydajnymi i częstymi przewozami nawet trudnych ładunków frachtowych oraz usługami przyjaznymi dla pasażerów. Jest to wynik ciągłego procesu transformacji, w którym pierwotny „pływający sklep do Danii” przekształcił się najpierw w firmę zajmującą się rekreacją i rejsami wycieczkowymi, napędzanymi w latach 80. i 90. zakupami w strefie wolnocłowej, a następnie w efektywną, elastyczną i opartą na rozwiniętej liczbie tras organizację.

Prom „Stena Jutlandica” // mat. prasowe Stena Line


A co z przyszłością? Kolejnym wielkim wyzwaniem dla Stena Line i całego sektora transportowego jest zielona transformacja. Projekty takie jak prom na metanol na trasie Kilonia-Göteborg, najnowocześniejsze promy klasy E-Flexer oraz ambitne projekty elektryfikacji żeglugi sprawią, że motto Stena Line stanie się rzeczywistością: Connecting Europe for a Sustainable Future, czyli łączymy Europę dla zrównoważonej przyszłości.

Źródło: https://www.gdynia.pl/spoleczenstwo,7580/stena-line-swietuje-60-urodziny,568654

Fot.: Stena Line

Zobacz podobne

Babcock: Transfer technologii jest kluczowy

KM

Rusza program wsparcia promocji eksportu dla małych i średnich firm

KM

Czy wszystkie porty w Europie będą zamknięte dla rosyjskich statków ? Postulat Marka Gróbarczyka

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie