Polski Portal Morski
Aktualności

Stena Line świętuje 60. urodziny

Sześć dekad ambicji, elastyczności i ciekawości świata sprawiło, że firma Stena Line stała się globalnym liderem w żegludze promowej. Od lat łączy też Gdynię ze szwedzką Karlskroną. Niedawno operator przeniósł się na nowoczesny terminal przy ul. Polskiej 4. Z kolei we wrześniu na linii pojawił się nowy prom o nazwie „Stena Estelle”, którego matką chrzestną została wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała. 

Operator promowy Stena Line obchodzi 60. rocznicę powstania. Szwedzki przewoźnik ugruntował swoją pozycję jako zaufane ogniwo łączące ludzi, miejsca i społeczeństwa. To dzięki niemu możemy m.in. dostać się drogą morską z Gdyni do Karlskrony.

– Stena Line to bardzo ważna dla Gdyni firma. Cenimy ją z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze od lat zapewnia nam dobre połączenie z drugą stroną Bałtyku, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego, a także poprawiając jakość życia mieszkańców nadbałtyckiej Gdyni i Karlskrony. Ekonomiczna wartość tego połączenia promowego – wykorzystującego autostradę morską – jest wprost nie do przecenienia. Jednak jest jeszcze i drugi powód. To wartość tej firmy jako wybitnego pracodawcy, który szanuje swoich pracowników i oferuje im doskonałe warunki pracy. To również wartość o olbrzymim znaczeniu w ekosystemie gospodarczym naszego miasta. Serdecznie gratuluję jubileuszu i życzę wielu kolejnych sukcesów, które jak zawsze cieszyć będą nie tylko właścicieli Stena Line, ale także bardzo liczne grono gdynian – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki i matka chrzestna promu „Stena Estelle”.

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała i kpt. ż. w. Wojciech Jurgas - kapitan promu „Stena Estelle” podczas ceremonii nadania nazwy nowej jednostce // fot. Michał Puszczewicz

Historia Stena Line

Sten A. Olsson, założyciel Stena Line, otworzył w 1962 roku linię żeglugową z rodzinnego Göteborga w Szwecji do Skagen w Danii. Zrobił to mając za sobą 20 lat doświadczenia w przedsiębiorczości, a dokładnie w handlu złomem. Tam, gdzie inni widzieli odpady – on widział możliwości biznesowe. Stworzył podwaliny pod organizację, która stała się jedną z najbardziej kultowych marek w Szwecji – Stena.

Wkrótce jego pierwsza trasa promowa otrzymała nazwę Stenalinjen, co następnie przekształcono w bardziej międzynarodowo brzmiące Stena Line, kiedy to Skandynawia przestała wystarczać ambicjom rodziny Olsson.

Sten A. Olsson swoją przygodę z żeglugą rozpoczął, gdy potrzebował środka do transportu złomu. Wkrótce poszerzył działalność również o przewozy pasażerskie, szybko zdając sobie sprawę, jak ten sektor był dotychczas nieefektywny i konserwatywny.

Dziś, przewożąc 6 milionów pasażerów i kilka milionów jednostek frachtowych rocznie na 38 statkach obsługujących 18 tras w sieci obejmującej całą Europę od Irlandii na zachodzie do Łotwy na wschodzie, Stena Line jest globalnym liderem w żegludze promowej. Trzy zasady zawsze określały kierunek rozwoju firmy: ambicja rozwoju, zdolność do adaptacji i niekończąca się ciekawość świata, która inspiruje do wprowadzania innowacji.

Po uruchomieniu połączeń do Skagen, a następnie Fredrikshavn w Danii, w 1967 roku Stena Line otworzyła bezpośrednią trasę z zachodniej Szwecji na kontynent europejski poprzez połączenie z Göteborga do Kilonii w Niemczech.

Prom  „Stena Germanica” // archiwum Stena Line

Dzięki strategicznym zakupom i przejęciom, w latach 80. i 90. Stena Line – już pod kierownictwem syna założyciela firmy, Dana Stena Olssona – uruchomiła pierwsze połączenia z Holandii do Wielkiej Brytanii, a stamtąd do Irlandii – co dało początek dzisiejszej dominacji Stena Line w handlu na Morzu Irlandzkim.

Po upadku żelaznej kurtyny, nowa trasa Gdynia-Karlskrona, która powstała w 1995 roku, stworzyła podwaliny pod jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się regionów biznesowych Stena Line.

– W Stena Line nigdy nie zapominamy o naszym dziedzictwie. Sten A Olsson był prawdziwym przedsiębiorcą i to właśnie jego ambicja, elastyczność i wieczna ciekawość ukształtowały DNA firmy. W ciągu sześciu dekad, które upłynęły od momentu, gdy otworzył swoją pierwszą linię żeglugową, szukaliśmy nowych pomysłów i nowych modeli naszej działalności. To właśnie pozwoliło nam stać się wiodącym operatorem promowym. A teraz z niecierpliwością czekamy na podjęcie kroków w naszą przyszłość, z dalszą ekspansją i zrównoważonymi innowacjami – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Stena Line dzisiaj

Dzisiejsza Stena Line to transport promowy charakteryzujący się wydajnymi i częstymi przewozami nawet trudnych ładunków frachtowych oraz usługami przyjaznymi dla pasażerów. Jest to wynik ciągłego procesu transformacji, w którym pierwotny „pływający sklep do Danii” przekształcił się najpierw w firmę zajmującą się rekreacją i rejsami wycieczkowymi, napędzanymi w latach 80. i 90. zakupami w strefie wolnocłowej, a następnie w efektywną, elastyczną i opartą na rozwiniętej liczbie tras organizację.

Prom „Stena Jutlandica” // mat. prasowe Stena Line


A co z przyszłością? Kolejnym wielkim wyzwaniem dla Stena Line i całego sektora transportowego jest zielona transformacja. Projekty takie jak prom na metanol na trasie Kilonia-Göteborg, najnowocześniejsze promy klasy E-Flexer oraz ambitne projekty elektryfikacji żeglugi sprawią, że motto Stena Line stanie się rzeczywistością: Connecting Europe for a Sustainable Future, czyli łączymy Europę dla zrównoważonej przyszłości.

Źródło: https://www.gdynia.pl/spoleczenstwo,7580/stena-line-swietuje-60-urodziny,568654

Fot.: Stena Line

Zobacz podobne

W Zatoce Fińskiej odkryto wrak niderlandzkiego żaglowca z XVII wieku

BS

Senat/ ustawa sankcyjna z poprawką o zakazie importu z Rosji gazu LNG wraca do komisji

BS

Lotos z czterema nowymi koncesjami w Norwegii

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie