Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Silna Polska to silne porty

Największym polskim portem jest Port Gdańsk zajmuje on pow. ok. 700 ha. Obiekty, za które na co dzień odpowiadają pracownicy to: 22 km nabrzeży, przy których cumują jednostki, 62 km torów kolejowych, place składowe, parkingi i drogi o łącznej pow. 131 ha.

W tym roku gdański port awansował na drugie miejsce na Bałtyku wyprzedzając rosyjski port Primorsk. Port Gdańsk utrzymuje również pierwsze miejsce wśród bałtyckich portów pod względem przeładunku kontenerów. Rekordowym miesiącem był lipiec wówczas przeładowano aż 5 milionów 800 tysięcy ton, ale rekordowy może być także ten rok.

Przez porty morskie, przechodzi ponad 30 proc. towarów, które pełnią istotną rolę w funkcjonowaniu każdego państwa, a kryzysy są testem dla wydajności portowej infrastruktury.

Silny port to silne i bezpieczne państwo. Inwestycje w portach morskich powinny być prowadzone na wyrost, aby w każdym momencie można było wykorzystać infrastrukturę portową do przeładunków zapewniających bezpieczeństwo energetyczne, żywnościowe czy militarne Polski – mówił na Forum Ekonomicznym w Karpaczu Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Port Gdańsk cały czas inwestuje w swój rozwój.

Budując infrastrukturę portową jesteśmy w stanie nie tylko uzależniać od siebie inne państwa, nawiązywać z nimi jeszcze mocniejsze relacje, ale również w czasach kryzysu realizować swoje partykularne interesy bez żadnego uszczerbku dla obywateli – zauważył Greinke.

Port Gdańsk zakończył siedem miesięcy br. wynikiem na poziomie 36 mln ton przeładunków, co oznacza 20 proc. wzrost rok do roku i na koniec 2022 r. spodziewa się rekordowego wyniku ponad 60 mln ton.

Kryzys na Ukrainie sprawił, że Port Gdańsk stał się głównym portem eksportującym ukraińskie zboże, surowce i wyroby stalowe oraz głównym punktem przeładunku sprzętu wojskowego dla Ukrainy, docierającego do Gdańska drogą morską.

Kluczem do opanowania sytuacji kryzysowej była profesjonalnie przygotowana infrastruktura portowa. Bardzo szybko podjęliśmy decyzję o modernizacji placów składowych w porcie, przewidując, co będzie się działo, gdy do portu zacznie wjeżdżać ciężki sprzęt wojskowy – zaznaczył Greinke.

Może być zdjęciem przedstawiającym tekst „22 km obiekty hydrotechniczne 62,3km km tory kolejowe KOSZTY UTRZYMANIA, REMONTÓW INWESTYCJI 131,1ha place, drogi, parkingi 31,3 km ogrodzenia 183 szt. budynki, obiekty 2 mln zł 57 163 km sieć wod.-kan. 骨 Ⅲ PORT GDAŃSK 276 km sieć elektroenergetyczna 7 km sieć ciepłownicza 22 mln zł 100”

źródło Port Gdańsk/ media/ fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Norwegia i Niemcy chcą wsparcia NATO przy ochronie kluczowej infrastruktury podmorskiej

BS

RCB ostrzega przed neutralizacją niewybuchów zalegających w Zatoce Gdańskiej

JK

Wielki rejs „Daru Pomorza”

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie