Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Niszczyciel min na ostatnich próbach morskich

W pierwszych dniach października 3. jednostka typu Kormoran II – przyszła ORP Mewa – rozpoczęła państwowe próby zdawczo-odbiorcze. To ostatni etap, którego pozytywne zakończenie umożliwi przekazanie jednostki do polskiej Marynarki Wojennej RP, powinno to nastąpić jeszcze w tym roku – poinformował rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek.

„Mewa” to ostatni, trzeci niszczyciel min projektu 258 typu Kormoran II, jaki został zbudowany w ramach kontraktu zawartego 23 września 2013 roku. Pierwsza prototypowa jednostka tego typu ORP „Kormoran” została oddana do służby 28 listopada 2017 roku. Drugi niszczyciel min z tej serii ORP „Albatros” przekazano Marynarce Wojennej 12 sierpnia 2022 roku. Budowa trzeciego Kormorana „Mewa” rozpoczęła się nieoficjalnie 19 czerwca 2019 roku (gdy zaczęło się cięcia blach) i oficjalnie 10 października 2019 roku (gdy położono stępkę).

eremonia wodowania okrętu i chrztu została przeprowadzona 17 grudnia 2020 roku, natomiast 14 grudnia 2021 roku rozpoczęły się jego próby morskie. Całe zadanie jest realizowane przez konsorcjum zadaniowe składające się ze stoczni Remontowa Shipbuilding z Gdańska (lider), Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) z Gdyni oraz stocznię PGZ Stocznia Wojenna z Gdyni.

ORP „Rybitwa” i przeszły ORP „Mewa” są jednostkami seryjnymi i będą się różniły wyposażeniem od prototypowego okrętu ORP „Kormoran”. W przypadku systemów przeciwminowych otrzymały one bowiem dodatkowo sonar holowany Kraken KATFISH 180, autonomiczny, bezzałogowy pojazd podwodny Gavia oraz sterowany przewodowo pojazd podwodny Saab DE SAROV (który zastąpił wcześniej wykorzystywane pojazdy podwodne Double Eagle Mk III firmy Saab oraz Morświn z Politechniki Gdańskiej). Zachowano inne wyposażenie specjalistyczne, jak sonar podkilowy SHL-101/TM, autonomiczny pojazd podwodny Hugin firmy Kongsberg oraz samobieżne ładunki wybuchowe „Głuptak”.

Całość łączy Okrętowy System Zarządzania Walką SKOT-M opracowany przez OBR-CTM. Okręt ma wyporność około 830 ton, długość 58,5 m oraz szerokość 10,3 m. Jego zasięg określono na 2500 Mm, natomiast prędkość maksymalna wynosi 15 w.

Przypomnijmy, że w czerwcu 2022 roku zawarty został kontrakt na budowę trzech kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II.

źródło TT Krzysztof Płatek/ http://www.defence24.pl / fot. TT Krzysztof Płatek

Zobacz podobne

Utylizacja wiatraków. Pionierski projekt naukowców ZUT

KM

Wojsko bada uszkodzenia Nord Stream za pomocą niszczycieli min

BS

60 mln euro limitu gwarancyjnego na budowę promów dla Stoczni Remontowej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie