Polski Portal Morski
Aktualności

Odcinek zachodni rurociągu „Przyjaźń” odpowiada za dostawy ropy do dwóch rafinerii w Niemczech – obecnie nie działa jedna z dwóch nitek

Odcinek zachodni rurociągu „Przyjaźń”, gdzie doszło do rozszczelnienia jednej z dwóch nitek, łączy bazę surowcową spółki w Miszewku Strzałkowskim z parkiem zbiornikowym MVL w Schwedt. Według PERN, tą częścią magistrali płynie surowiec dla dwóch rafinerii w Niemczech. Obecnie nie działa jedna nitka.

Jak podał w środowym komunikacie PERN, „we wtorek późnym wieczorem, systemy automatyki PERN wykryły rozszczelnienie rurociągu +Przyjaźń+ na jednej z dwóch nitek zachodniego odcinka rurociągu – ok. 70 km od Płocka”. Według PERN nie są na razie znane przyczyny zdarzenia, przy czym druga nitka ropociągu „działa bez zmian”.

Według kujawsko-pomorskiej Państwowej Straży Pożarnej do rozszczelnienia ropociągu „Przyjaźń” na odcinku zachodnim doszło w rejonie miejscowości Żurawice w gminie Boniewo – wcześniej podawano, że to miejscowość Łania w gminie Chodecz. Na miejscu pracują służby, w tym straż zakładowa PERN, która odpompowuje ropę z rozlewiska na polu kukurydzy.

„Akcja trwa. Wszystkie służby są na miejscu” – powiedziała w środę rano PAP rzeczniczka prasowa PERN Katarzyna Krasińska.

Według PERN, odcinek zachodni rurociągu „Przyjaźń” łączy Bazę Surowcową w Miszewku Strzałkowskim z parkiem zbiornikowym MVL zlokalizowanym w Schwedt. „Tą częścią magistrali płynie surowiec dla dwóch niemieckich rafinerii: PCK Raffinerie GmbH Schwedt oraz TOTAL RaffinerieMitteldeutschland GmbH w Spergau” – wynika z danych spółki.

Jak podaje PERN, biegnący przez Polskę odcinek zachodni rurociągu „Przyjaźń” osiąga wydajność 27 mln ton ropy naftowej rocznie.

Spółka zarządza jeszcze odcinkiem wschodnim rurociągu „Przyjaźń”, który łączy jej bazę zbiornikową w Adamowie z bazą surowcową w Miszewku Strzałkowskim koło Płocka w woj. mazowieckim – odcinek ten osiąga przepustowość 50 mln ton ropy naftowej rocznie.

Oprócz niego, PERN posiada też rurociąg pomorski, łączący bazę manipulacyjną w Gdańsku z bazą surowcową w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem. Dzięki tej trasie, jak podaje spółka, zabezpieczany transport surowca z kierunku północnego, czyli z dostaw morskich przez Naftoport w Gdańsku.

„Odcinek pomorski pozwala klientom PERN dywersyfikować zarówno źródło dostaw – alternatywa lub uzupełnienie dla dostaw lądowych, jak i gatunki ropy sprawdzanych do przerobu w rafinerii” – informuje PERN.

Jak podkreśla spółka, rurociągiem pomorskim „można transportować surowiec w dwóch kierunkach”, przy czym „na trasie Gdańsk-Płock jego przepustowość wynosi ok. 30 mln ton ropy naftowej rocznie, zaś w przeciwnym kierunku rurociąg osiąga wydajność ok. 27 mln ton na rok”.

PERN po awarii jednej z dwóch nitek rurociągu „Przyjaźń” na odcinku zachodnim w wydanym w środę rano komunikacie podkreślił, że pozostałe elementy infrastruktury spółki, w tym odcinek pomorski, którym tłoczona jest ropa naftowa przypływająca tankowcami do Polski, a potem także do Niemiec, „działa w trybie standardowym”.

PERN to państwowy podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz mający na terenie kraju bazy magazynowe surowca i paliw. 

źródło PAP/ fot.webac

Zobacz podobne

Wiceszef portu Szczecin-Świnoujście: w br. przez terminal LNG chcemy sprowadzić ok. 8 mld m sześc. gazu

BS

MKiŚ: inwestycje PERN są zależne m.in. od zainteresowania niemieckich rafinerii kontraktami długoterminowymi

BS

„Dynamic Move”. Polacy torują podejścia do portów na Łotwie i Estonii

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie