Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Port Gdańsk na Forum Gospodarki Morskiej i Pomorskim Kongresie Transportu Intermodalnego

Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk wziął udział w 21. Edycji Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2022, podczas którego eksperci z branży morskiej, ekonomiści oraz przedstawiciele świata nauki omawiali wyzwania i szanse tego sektora gospodarki w nowym otoczeniu geopolitycznym.

Forum miało miejsce 14 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Tegoroczny program wydarzenia opierał się na pięciu głównych blokach tematycznych: technologie morskie, porty morskie, logistyka morska, przemysły jachtowe i energia odnawialna. Wzięli w nich udział wieloletni praktycy, którzy zarządzają przedsiębiorstwami z sektora gospodarki morskiej oraz doświadczeni w branży specjaliści. W tym roku głównym problemem, z którym mierzy się przemysł morski jest wojna w Ukrainie. Uczestnicy panelu Porty i Logistyka omawiali jej wpływ na sytuację polskich i europejskich portów, mówili o przerwanych łańcuchach dostaw spowodowanych przez rosyjską agresję.

Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk wziął udział w dyskusji na temat długoterminowej wizji rozwoju portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Wspólnie w prezesami portów z Gdyni, Szczecina i Świnoujścia omawiał potrzeby i oczekiwania partnerów biznesowych wobec infrastruktury portowej.

– Bardzo mocno wsłuchujemy się w głos naszych operatorów portowych, bo to oni wiedzą najlepiej co zrobić by operacje w porcie były optymalne. Dlatego inwestujemy w infrastrukturę dostępową, zarówno od strony wody jak i lądu. Niedawno zakończyliśmy dwa kluczowe dla nas jak i naszych kontrahentów projekty. Jeden dotyczył modernizacji 5 km nabrzeży i pogłębieniu toru wodnego w porcie wewnętrznym. Drugi to przebudowa układu drogowo – kolejowego w porcie zewnętrznym, dzięki której dojazd do terminali głębokowodnych jest bezkolizyjny. Nasze inwestycje muszą być w synergii z inwestycjami operatorów. DCT Gdańsk jednocześnie z naszą inwestycją drogowo – kolejową rozbudowywał swój wewnętrzny układ kolejowy. Wydłużył tory do 750 metrów i poszerzył bocznicę kolejową z 4 do 7 torów. Na dniach rozpocznie budowę Baltic Hub 3 – inwestycję polegającą na zalądowieniu wód Zatoki Gdańskiej. Dzięki czemu powstanie 3 nabrzeże do przeładunku kontenerów – mówił prezes Łukasz Greinke.

I zachęcał potencjalnych kontrahentów do inwestowanie w porcie. – To ostatni moment na lokowanie u nas swojego biznesu. Powierzchnie w porcie kurczą się bowiem w tempie rekordowym – dodał.

Z kolei Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji w Porcie Gdańsk wziął udział w debacie zapowiadającej targi i konferencję BaltExpo 2023, w ramach II Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego, który odbył się 12 września w Gdańskim Centrum AmberExpo.

Zgromadził przedstawicieli operatorów i firm logistycznych, branż przewozów kolejowych i drogowych, administracji centralnej i samorządowej, instytucji naukowych i uczelni, oraz branżowych stowarzyszeń i klastrów. Była mowa o nowych technologiach w branży morskiej, a także wyzwaniach i korzyściach związanych z eko-inwestycjami.

Dyrektor Lech Paszkowski wziął udział w debacie pn.: „Konsekwencje dostosowania się do regulacji środowiskowych w kontekście konkurencyjności polskiej gospodarki morskiej”. Dyskusja dotyczyła zielonych technologii w branży morskiej.

Port Gdańsk kładzie duży nacisk na dostosowanie infrastruktury hydrotechnicznej do stojących wymogów związanych z ochroną środowiska. Przejawia się to m.in. poprzez wyposażenie nabrzeży w infrastrukturę umożliwiającą zainstalowanie systemów zasilania statków typu OPS (onshore power supply), pozwalających na szybkie wykonanie przyłączy elektrycznych dużej mocy. To system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie.

– Mocno zwracamy się w tym kierunku. Staramy się by inwestycje nasze, jak i naszych kontrahentów uwzględniały w swoim zakresie rezerwy na okablowanie, na stacje transformatorowe. Ponadto planujemy już budowę drugiego głównego punku zasilania w porcie, by być gotowym na zmiany które są nieuniknione. Ponadto we wszystkich inwestycjach, które mój zespół prowadzi, zwracamy szczególną uwagę na gospodarkę wodno-ściekową. W porcie przez wiele lat było sporo technicznych zaniedbań, jeśli chodzi o infrastrukturę. Staramy się to porządkować, budujemy separatory, osadniki, tak by odprowadzone przez nas do kanału portowego wody, były jak najbardziej czyste – wyjaśnia Lech Paszkowski.

Dyrektor przypomniał również o zakończonym w tym roku projekcie kompleksowej modernizacji systemu oświetlenia Portu Gdańsk.

– Do niedawna na terenie Portu Gdańsk przeważało oświetlenie wykonane w starej technologii, wykorzystującej m. in. rtęciowe, wysokoprężne sodowe oraz metalohalogenkowe źródła światła, które jak wiadomo są droższe w eksploatacji, ale również nieekologiczne. Wymieniliśmy ponad tysiąc opraw sodowych i rtęciowych na nowoczesne oprawy LED. Pracują one pod nadzorem inteligentnego systemu sterowania i monitoringu City Touch – dodał dyrektor Lech Paszkowski.

źródło / fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Największy masowiec w Porcie Morskim Police

BS

Organizacje żeglugi morskiej proszą ONZ o ewakuację 331 żeglarzy

AZ

Fiordy emitują tyle metanu, co wszystkie głębiny oceanów

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie