Polski Portal Morski
Aktualności

Instruktor żeglarstwa z Gdańska: kontrole jednostek pływających po Motławie powinny być bardziej szczegółowe

Kontrole są, ale bardzo często są to kontrole po łebkach. Najczęściej wiążą się one ze zwykłym sprawdzeniem liczby kamizelek ratunkowych i tego, czy jest koło ratunkowe – taką opinię o kontrolach jednostek pływających po Motławie i Martwej Wiśle przekazał PAP Mieszko Charytoniuk, właściciel szkoły żeglarskiej z Gdańska.

Mieszko Charytoniuk w rozmowie z PAP powiedział, że zamiar przepłynięcia jednostki przez Kanał Kaszubski za każdym razem powinien być skonsultowany z Kapitanatem Portu. „Tam nie wolno sobie po prostu wpłynąć. Za każdym razem trzeba zgłosić się do kapitanatu, poprosić o zgodę na przepłynięcie i zapytać czy w tym rejonie nic się nie dzieje” – wyjaśnił.

Dodał, że każdy kto zdobywa uprawnienia powinien liczyć się z tym, że jednostki takie jak holowniki spotykane są w każdym porcie. „Port jest przeznaczony przede wszystkim dla dużych statków. My jesteśmy tam tylko gośćmi (…). Nawet płynąc jachtem morskim może zdarzyć się wypadek” – stwierdził.

Zwrócił również uwagę na potrzebę szczegółowych kontroli łodzi pływających po Motławie i Martwej Wiśle. „Kontrole są, ale bardzo często są to kontrole po łebkach. Mimo tego, że nasi instruktorzy mają szereg uprawnień i certyfikatów, najczęściej wiążą się one ze zwykłym sprawdzeniem liczby kamizelek ratunkowych i tego czy jest koło ratunkowe” – mówił.

Dodał, że chodzi o kontrole samych jednostek pływających i ich możliwości. „Tego jak są one certyfikowane, czy mają wszystkie niezbędne odbiory, czy inspektor faktycznie zobaczył tę łódkę, czy została dopuszczona do takiej żeglugi, a nie innej” – wymieniał.

Jak powiedział w rozmowie z PAP kapitan Portu Gdańsk Bohdan Mociewicz, Kapitanat Portu Gdańsk dysponuje dwiema jednostkami kontrolującymi: Kontrolerem-20 i Kontrolerem-4. „Możliwość kontroli ma także Policja i Straż Graniczna, przy czym Straż Graniczna ogranicza się głównie do kontroli wód zewnętrznych” – mówił.

Wyjaśnił, że kontrole jednostek na terenach nadzorowanych przez kapitanat prowadzone są zarówno w sposób planowany, jak i doraźny – kiedy coś dzieje się na wodzie.

„Zazwyczaj inspektor udaje się w miejsce gdzie stoi jednostka i tam przeprowadza kontrolę różnych rzeczy: głównie dokumentów załogi i jednostki oraz wyposażenia zgodnie z przepisami” – powiedział.

Kapitan dodał, że kontrolowane były także galary. „Były na nich drobne rzeczy do poprawy, ale karta bezpieczeństwa dla jednostki komercyjnej była ważna. W zasadzie miały one dobre wyposażenie i dokumenty” – stwierdził.

W sobotę, 8 października na terenie Kanału Kaszubskiego w Gdańsku przewróciła się łódź Galar Gdańsk I, 12 pasażerów i dwóch członków załogi wpadło do wody. Po wypadku 19-letni sternik Marek O. usłyszał zarzuty umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób, w następstwie której śmierć poniósł jeden mężczyzna, dwie kobiety w tym jedna w ciąży. Nie udało się też uratować jej nienarodzonego dziecka. Sąd w Gdańsku nie uwzględnił wniosku prokuratury o aresztowanie mężczyzny.

źródło PAP/ fot. Alamy Stock 

Zobacz podobne

PKP Cargo Connect i Duisport Agency uruchamiają regularne połączenie do Wielkiej Brytanii

AB

Do Gdyni przyjechał pociąg prosto z Chin. Operator zapowiada, że takie kursy będą odbywały się regularnie

KM

Korpus 10 państw Europy Płn. przeprowadzi ćwiczenia, w tym na Bałtyku

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie