Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

Finneco III w Porcie Gdynia

Pamiętacie jednostkę która w poprzednim tygodniu 18 październikazawitała do do terminalu ro-ro OT Port Gdynia w Porcie Gdynia ? Mowa o statku „Finneco III”, trzeciej hybrydowej jednostce ro-ro Finnlines w klasie eko.  Wizyta była testowym zawinięciem w celu sprawdzenia możliwości nawiązania kolejnej współpracy w przyszłości. Zobaczcie jak prezentowała się jednostka w w gdyńskim porcie.

„Finneco III” o długości 238 m, szerokości 34 m i nośności 17 100 ton metrycznych, napędzany jest silnikiem głównym o mocy 2x 12780 kW, posiada ponadto 2x dziobowy ster strumieniowy o mocy 1800 kW każdy. Podczas każdego rejsu statek może przewozić 400 przyczep.

– Dzisiaj zawinął do Portu Gdynia hybrydowy statek typu ro-ro w klasie EKO o linii załadunkowej przekraczającej 5 km. Warto zwrócić uwagę, że jest to nowoczesna jednostka wyposażona w wydajne akumulatory litowo-jonowe, które pozwalają poruszać się statkowi z zerową emisją na terenie portu. Górny pokład został wyposażony w panele słoneczne o powierzchni około 600 metrów kwadratowych. Jest to pierwsza tak innowacyjna i ekologiczna jednostka w naszym porcie, która idealnie wpisuje się w nasze działania skoncentrowane na wprowadzaniu zielonych technologii. Statek został zaprojektowany tak, aby był elastyczny dla wszystkich rodzajów ładunków ro-ro, dzięki czemu mamy możliwość wspólnie z Terminalem OT i spółką NTA rozwijać te grupy, które w porcie znamy od dawna, przede wszystkim papier. Podpisaliśmy list intencyjny, dzięki któremu zespół projektowy będzie analizował dyscypliny związane z importem papieru do Portu Gdynia i rozwijał tę gałąź w naszym porcie – Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego portu Gdynia S.A.

Jednostka wpisuje się w trend zrównoważonej żeglugi, gdyż jest energooszczędna. Statek wyposażony jest w silniki z technologią redukcji emisji, akumulatory litowo-jonowe i panele słoneczne dla bardziej ekologicznych operacji. Wyposażony jest również w przyłącza energii elektrycznej od strony lądu, aby osiągnąć zerową emisję podczas pobytu w porcie.

Statek zacumował w basenie V przy Nabrzeżu Czeskim, które w przyszłości ma zostać zastosowane do przyjmowania znacznie większych jednostek ro-ro.

W projekcie „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etap IV, zadanie 2-3” planuje się modernizację nabrzeży Czeskiego, Rumuńskiego, Stanów Zjednoczonych i ramp ro-ro wraz z zalądowieniem części Basenu V.

Przebudowa linii nabrzeża Czeskiego zlokalizowanego we wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Basenu V, umożliwi przyjmowanie większych jednostek ro-ro o długości ok. 240m i pozyskanie nowych powierzchni składowych na zalądowionym obszarze. Projektowana przebudowa będzie wiązała się z przesunięciem istniejących linii nabrzeży: Remontowego, Czołowego oraz Zachodniego maksymalnie o 180 m w głąb akwenu i stworzenie nowej jednej linii nabrzeża zamykającego część basenu. Powstały w ten sposób dodatkowy teren będzie miał powierzchnię około 30 000 m². Tereny te zostaną częściowo zagospodarowane pod nieuciążliwą działalność portową lub pod ,,czystą” produkcję a częściowo będą stanowiły rezerwę terenu pod rozbudowę węzła komunikacyjnego na potrzeby rozwojowe Portu Gdynia.

Połączenia ro-ro są jednym z głównych segmentów rynku żeglugowego obsługiwanego przez Port Gdynia. Wzrost przeładunków w trzech kwartałach 2022 w porównaniu do tego okresu 2021 r. wyniósł 10%, liczba zawinięć wzrosła o 42%. Inwestycje w basenie V służą temu, aby takie jednostki mogły w przyszłości wchodzić i być regularnie obsługiwane w Porcie Gdynia. Przebudowa tego rejonu Portu Gdynia przyczyni się do wzrostu przeładunków w systemie ro-ro i wzmocnienia atrakcyjności portu.

źródło / fot. / mat. filmowy Port Gdynia

Zobacz podobne

Funkcjonariusze Straży Granicznej na ORP Wodnik

BS

Prezydent Duda: musimy uwolnić się od dominacji Rosji w zakresie dostaw ropy naftowej i gazu

KM

Szef MSZ: Inicjatywa Trójmorza może stać się obszarem udanej kooperacji transatlantyckiej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie