Polski Portal Morski
wielka brytania
Aktualności Bezpieczeństwo Żegluga

Projekt nowelizacji ustawy poprawiający bezpieczeństwo żeglugi trafi do jednej komisji

Sejm nie poparł wniosku o przesłaniu rządowego projektu nowelizacji ustawy, która ma m.in poprawić bezpieczeństwo żeglugi do dalszych prac w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Projet będzie procedowany tylko w Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Za odrzuceniem wniosku głosowało 264 posłów, 189 było przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw, ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów.

Chodzi także o umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

Według projektodawców, najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to: doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej; wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy; wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.

Projekt przewiduje ponadto zmiany dotyczące inspekcji i audytów, które mają umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich bardziej efektywnego nadzoru zmierzającego do zapewnienia, że statek spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy.

Zgodnie z projektem, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.

Projektodawcy zwrócili ponadto uwagę, że projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów.

Wskazałi, że projektowana nowelizacja pociąga za sobą zmiany 11 ustaw, co – jak ocenił – ma zwiększyć efektywność przepisów i poprawy działalności żeglugi morskiej i śródlądowej.

Kluby i koła parlamentarne wyraziły w czwartek poparcie dla dalszych prac na tym projektem w komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Złożono również wniosek o dodatkowe rozpatrzenie projektu w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. 

źródło PAP/ fot.Shutterstock

Zobacz podobne

Szef BBN: rośnie świadomość znaczenia Bałtyku

JK

81. rocznica zatonięcia ORP „Kujawiak”

PL

Kolejne kilometry szlaku Via Carpatia w realizacji

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie