Pierwsze elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel w ciągu odcinka Rzeszów Południe–Babica drogi ekspresowej S19, dotarły już Odrą ze Szczecina do Opola. Tutaj zostaną przeniesione na specjalne platformy i lądem przewiezione do Babicy na Podkarpaciu. W taki sposób zorganizowano przewóz największych elementów TBM, jak tarcza o średnicy 15,2 m i masie 220 ton oraz napęd.
Zanim rozpoczęto transport rzeczny na terenie naszego kraju, TBM do Polski trafiła drogą morską z Santander w Hiszpanii przez Hamburg. Mniejsze elementy TBM na plac budowy w Babicy dotrą lądem, nie tylko ze Szczecina, ale także z Hiszpanii.
Transport drogą wodną takiego gabarytu odciążył infrastrukturę liniową – drogi i kolej. Aktualnie rzeką Odrą przewozi się najwięcej ładunków za pomocą transportu wodnego.
Szlak Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
• 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
• 60,4 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek),
• 24,1 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka).
Fot.: GDDKiA