Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Offshore, bezpieczeństwo, transformacja energetyczno-paliwowa, transport – z perspektywy finansowej

Kołobrzeg. XXIII Konferencja Zarządzanie Finansami

Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego, offshore, ekopaliwa, przyszłość portów, bezpieczeństwo w powiązaniu z finansami – to istotna część 23. Edycji Konferencji Zarządzanie Finansami, której uczestnicy debatowali Kołobrzegu. Współorganizatorem i patronem honorowym wydarzenia było Ministerstwo Infrastruktury. Patronat medialny sprawował nasz portal: Polska-Morska.

Zakres tematyczny prezentacji i późniejszych dyskusji był bardzo szeroki: finanse osobiste, wycena przedsiębiorstw, zarządzanie finansami w jednostkach samorządu terytorialnego, analiza finansowa, rynek kapitałowy, restrukturyzacja przedsiębiorstw. Prelegenci przedstawiali swoje analizy makroekonomiczne związane z inflacją, trendami w bankowości centralnej i komercyjnej. Dyskusje dotyczyły sektora energetyki, ale też reformy wskaźników referencyjnych stopy procentowej itd.
Dla nas szczególne znaczenie miała część konferencji dotycząca gospodarki morskiej, transportu, logistyki, shippingu, perspektyw rozwoju żeglugi promowej, przemysłu stoczniowego czy też kierunków rozwoju polskich portów i oczywiście branży offshore.
Znaczenie tych obszarów podkreślał Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej kierując słowa do uczestników konferencji.

Priorytety branży morskiej

Minister przypomniał o rządowych priorytetach dotyczących rozwoju branży morskiej i potwierdzających je inwestycjach: w infrastrukturę polskich portów, zbudowanym kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną, pogłębieniu toru wodnego Szczecin-Świnoujście, rozpoczętej już budowie promów dla narodowych armatorów, budowie terminali instalacyjnych i serwisowych w naszych portach, rozbudowie terminalu kontenerowego w Gdańsku i budowie nowego – w Świnoujściu.

Przemysł stoczniowy – wyzwania

Maciej Styczyński z Departamentu Gospodarki Morskiej Ministerstwa Infrastruktury w swojej prezentacji skupił się na potencjale polskiego przemysłu stoczniowego w kontekście aktualnych wyzwań, ale też doświadczeni czasu pandemii.

Specjalizujemy się w budowie kadłubów, jednostek komplementarnych powstaje w naszych stoczniach zdecydowanie mniej – przyznał przedstawiciel resortu infrastruktury. – Dla przykładu, jak wynika z danych CTO, do czerwca br. zleceniodawcom przekazano 19 kadłubów, w analogicznym okresie roku poprzedniego było ich 14. W portfelu zamówień naszych stoczni do połowy br. było 50 zleceń na kolejne.
Bardzo istotnym w branży stoczniowej jest obszar remontów, z wyraźnym trendem wzrostowym.
Jak podkreślił w swojej prezentacji Maciej Styczyński, naczelnik Departamentu Gospodarki Morskiej Ministerstwa Infrastruktury, w 2021 roku ankietowane polskie stocznie wykonały łącznie 445 remontów, o wartości blisko 293,9 mln USD, z czego 84,4% tych remontów stanowiły zlecenia eksportowe. Warto przypomnieć, że na koniec grudnia 2021 roku, portfel zamówień obejmował 137 remontów, o łącznej wartości prawie 110,8 mln USD, z czego
90,5% stanowiły zlecenia na eksport.

Zdaniem prelegenta, wśród wielu wyzwań branży szczególnie istotne wiążą się z transformacją energetyczno-paliwową, którą narzucają ambitne wymogi klimatyczno-środowiskowe IMO oraz transformacja cyfrowa. A wyzwaniem ale też szansą dla branży stoczniowej bez wątpieni jest offshore.

Promy nowych technologiii

Na znaczenie przepisów tworzonych przez IMO w kontekście działalności transportowej mówił też Andrzej Wróblewski, dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej.
Właśnie rozpoczęła się budowa jednego z trzech promów, z których dwa będzie eksploatowało właśnie PŻM.

Niskoemisyjność, to jeden z podstawowych wymogów nowych jednostek – przyznał dyrektor. – Sterowanie, optymalizacja energetyczna, brak tradycyjnego wału, najnowocześniejsze systemy precyzyjnego sterowania w każdych warunkach, dublowane systemy bezpieczeństwa itd., to rzeczywiście będą najnowocześniejsze rozwiązania. Nowa konsola na mostku będzie kryła miliony, które pochłoną te wszystkie innowacje.

Bezpieczeństwo, certyfikacje

Henryk Śniegocki, prezes Polskiego Rejestru Statków wskazując na branżę offshore, która już wchodzi w naszym kraju w fazę realizacji, zwrócił uwagę na kwestie bezpieczeństwa.

Offshore to przecież nowe technologie, porty instalacyjne, serwisowe, siłownie na morzu itd. – wylicza prezes PRS. – Musimy zdawać sobie sprawę, że inwestorzy, developerzy będą mieli swoje oczekiwania, podobnie ubezpieczyciele, a to wiąże się z koniecznością certyfikacji zarówno technologii, serwisowania, produkcji itd.
Prezes zapewniał, iż PRS jest instytucją przygotowaną do odpowiednich kontroli i certyfikacji w tym obszarze, a patrząc przyszłościowo już teraz rozwija swoje działy w tym kierunku.

Transport ekologiczny…

W największych naszych portach finalizowane są potężne inwestycje w infrastrukturę kolejową. Tylko w Szczecinie i Świnoujściu na ten cel przeznaczono 1,5 mld zł. Wpisują się w inwestycje proekologiczne, bo przecież działalność portów, transport morski i rzeczny, są dla środowiska najmniej szkodliwe. O tym też dyskutowano podczas kołobrzeskiej konferencji.

Organizatorami XXIII Międzynarodowej Konferencji Zarządzanie Finansami jest Katedra Finansów i Bankowości Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Biegłych Wyceny Przedsiębiorstw w Polsce oraz Stowarzyszenie Absolwentów Master of Business Administration. Współorganizatorem było Ministerstwo Infrastruktury, resort jest objął również Patronat Honorowy nad wydarzeniem. Patronat medialny nad Konferencją sprawował portal Polska-Morska.pl.


PJ

Zobacz podobne

Piękne prezenty na jubileusz 18-lecia Chóru AMS

AB

Jako pierwszy powstanie w Gdyni port tymczasowy, następnie port instalacyjny

BS

Wuprohyd Sp. z o.o. – Wykonawcą usługi projektowej dla Stocznia Gryfia

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie