Polski Portal Morski
Aktualności Technologie

Hydrograficzny Homar-2 dla Marynarki Wojennej

31 października Komenda Portu Wojennego Gdynia opublikowała ogłoszenie o zamówieniu mobilnego, samodzielnego zestawu do prowadzenia pomiarów hydrograficznych Homar-2. 

W skład kompletu wchodzą: łódź pomiarowa, żuraw hydrauliczny, przyczepa podłodziowa i samochód. Oferty mogą być składane do 28 listopada tego roku.

Zasadniczym elementem zestawu jest łódź pomiarowa. Zgodnie ze specyfikacją podaną w zamówieniu ma to być jednostka o konstrukcji aluminiowej o długości od 6,5 do 8,5 m, szerokości od  2 do 3 m, zanurzeniu maksymalnym 0,5 m. Napęd ma stanowić silnik zaburtowy o mocy od 100 do 150 KM (dopuszczalna 79 KM przy zastosowaniu dwóch silników). Łódź ma być zaprojektowana do transportu nie mniej niż trzech osób. Jako przykładową jednostkę spełniającą powyższe parametry podano Gliseris GS70 Cabin.

Łódź ma być wyposażona w bramę do holowania sonaru bocznego o udźwigu co najmniej 120 kg. Wyposażenie hydrograficzne jednostki ma obejmować jednogłowicową echosondę wielowiązkową do pomiarów na akwenach płytkich i ultrapłytkich. Przykładowa echosonda spełniająca powyższe parametry to Norbit B51. Łódź ma być wyposażona także w kompensator kołysania – system inercyjny, odbiornik GNSS (Global Navigation Satellite System), profilomierz prędkości dźwięku w wodzie. Ponadto wykonawca ma dostarczyć oprogramowanie hydrograficzne Qinsy 9 lub równoważne.

Zamówienie obejmuje też lekki samochód użytkowy o zwiększonej mobilności – do zadań transportowych mobilnego zestawu batymetrycznego Homar-2. Pojazd musi mieć możliwość przewożenia siedmiu osób na miejscach siedzących wraz z kierowcą. Jego maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 5500 kg, a zapas paliwa ma zapewnić przejazd z pełnym obciążeniem minimum 500 km bez dodatkowego tankowania. Pojazd musi mieć hak holowniczy wraz ze złączem elektrycznym do podczepienia przyczepy podłodziowej i mieć oddzielną od przedziału pasażerskiego przestrzeń transportową, umożliwiającą przewóz sprzętu hydrograficznego oraz lekkiego pojazdu autonomicznego Z-Boat 1800, który jest w zasobach Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Do jego obsługi (wodowania i wybierania) samochód ma być wyposażony w żuraw hydrauliczny o udźwigu minimum 210 kg i zasięgu ramienia w bok 4 m. Przykładem takiego urządzenia jest Fassi M20.A13. Samochód ma mieć również zabudowę skrzyniową do transportu bezzałogowca Z-Boat 1800. W ogłoszeniu podano przykład pojazdu spełniającego te wymagania, a jest nim Iveco Daily 55s18H 3.0. Samochód ma ciągnąć przyczepę podłodziową do transportu nowej łodzi pomiarowej.

Oczywiście zamówienie zawiera też wymagania dotyczące dostawy dokumentacji technicznej, szkoleń itp.

Obecnie Marynarka Wojenna eksploatuje łódź pomiarową do zadań hydrograficznych Homar-1. Bazuje ona na kadłubie typu RHIB (sztywne podwodzie, pneumatyczne burty) z kabiną. Wyprodukowała ją spółka Sportis na bazie modelu S-8500K. Zasadniczym instrumentem pomiarowym Homara-1 jest sonar boczny Klein 3900.

źródło http://www.zbiam.pl / fot. http://www.sportis.com.pl

Zobacz podobne

Ropa w USA powyżej 69 USD/b; na rynek powoli powracają dostawy po huraganie

KM

Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „Police” S.A. i Polska Żegluga Morska

KM

24 lata temu Polska przystąpiła do NATO

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie