Polski Portal Morski
Aktualności Porty Stocznie Ważne

Strażak-28 płynie do Szczecina

W niedzielę, 13 listopada około godz. 18 stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku opuścił Strażak-28. Statek pożarniczy zbudowany dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA płynie teraz do Szczecina. W porcie zacumuje dziś wieczorem.

Budowany dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. statek pożarniczy „Strażak-28” przeszedł już próby na morzu. Testy rozpoczęły się 26 października i trwały pięć dni.

Jednostka ma już za sobą, przeprowadzone w warunkach portowych, testy wszystkich urządzeń i systemów znajdujących się na jej wyposażeniu. Pod okiem ekspertów sprawdzono zastosowane technologie w warunkach morskich, czyli tych, w których Strażak-28 będzie pracował na co dzień.

Nowy statek pożarniczy jest dostosowany do warunków meteorologicznych i hydrograficznych panujących na wodach południowego Bałtyku. Jednostka zapewni asystę statkom przewożącym ładunki niebezpieczne zapewniając ochronę przeciwpożarową, poprzez przystosowanie do walki z pożarami na zbiornikowcach LNG. Strażak-28 będzie czuwać nad bezpieczeństwem przeciwpożarowym na akwenach portów morskich Szczecin, Police i Świnoujście.

Statek mierzy 29,2 m długości oraz 10,47 m szerokości. Jego zanurzenie konstrukcyjne to 3,45 m. Jednostka może rozwinąć max. prędkość do 12,00 węzłów. Jego uciąg na palu to 45 ton. Ponadto statek wyposażony jest w trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h każdy oraz w dwie pompy FiFi o parametrach 2700 m3/h każda.

Projekt pn. „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to ok. 40,6 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej ok. 34,5 mln zł.

Projekt jest częścią złożonego projektu dofinansowanego ze środków Unijnych w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego.

„Strażak-28” jest trzecim we flocie ZMPSiŚ S.A. Obecnie w Szczecinie cumuje „Strażak-24”, w Świnoujściu zaś „Strażak-26”. Na wejściu statku do eksploatacji zyskają przewoźnicy, armatorzy i pracownicy portu. Porty w Szczecinie, Policach i Świnoujściu będą mogły przyjąć i obsłużyć więcej statków z ładunkami niebezpiecznymi.  

Fot.: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Grupa Orlen finalizuje zakup 17 stacji paliw w południowych Niemczech

BS

Prace przy budowie tunelu, nawet bez Wyspiarki, posuwają się do przodu

BS

Na Hawajach Straż Wybrzeża monitoruje rosyjski statek, uważany za okręt szpiegowski

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie