Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Ojciec polskiej marynarki Kazimierz Porębski

Po odrodzeniu Rzeczypospolitej stworzył od podstaw jej flotę wojenną i handlową. Zaczął je budować jeszcze przed formalnym uzyskaniem przez Polskę dostępu do Bałtyku. Był też jednym z patronów budowy portu w Gdyni. Dziś 15 listopada 2022 przypada 150. rocznica jego urodzin. 

Kazimierz Porębski przyszedł na świat 15 listopada 1872 w Wilnie. Od wczesnych lat dzieciństwa przejawiał zainteresowanie morzem, nic dziwnego, że jako uczelnię wybrał Morski Korpus Kadetów w Petersburgu. Tam ukończył, jako jeden z najzdolniejszych absolwentów, kurs torpedowo-minowy. 

Porębski przez trzy dekady służył pod carską banderą. Pływał na wszystkich akwenach okalających Imperium Rosyjskie. Podczas wojny rosyjsko-japońskiej wsławił się wyrwaniem krążownika z okrążonego Port Artur. W I wojnie światowej walczył jako dowódca pancernika „Impieratrica Marija”, a następnie grupy krążowników. Po rewolucji lutowej Porębski – już w stopniu kontradmirała – zaangażował się w działalność tworzących się w Rosji polskich instytucji, takich jak Polska Narada Ekonomiczna, dla której sporządził zarys polityki morskiej mającego odrodzić się państwa.

Entuzjastyczna prowizorka

Po Wielkiej Wojnie powrócił do Warszawy. Wkrótce, 20 marca 1919 roku, marszałek Józef Piłsudski powołał go na stanowisko szefa Sekcji Marynarki Wojennej (przekształconej później w Departament Spraw Morskich) przy Ministerstwie Spraw Wojskowych. Porębski stał się faktycznym dowódcą polskiej floty, chociaż państwo nie posiadało jeszcze oficjalnie dostępu do morza.

– Pokolenie przełomu XIX i XX wieku było pierwszym pokoleniem Polaków, które doceniało rolę morza. Dopiero po odzyskaniu niepodległości stanęliśmy nad morzem jako gospodarze – podkreślał prof. Andrzej Piskozub w audycji Marka Koszura.

Trudne, prowizoryczne warunki, w jakich rodziła się polska flota unaoczniał chociażby strój Porębskiego: nosił mundur generała piechoty i admiralską czapkę. Mimo to Porębski opracował bardzo ambitny plan rozwoju floty. Jego założenia, uwzględniające zakup dwóch krążowników i kilkunastu okrętów podwodnych, dalece wykraczały poza możliwości finansowe państwa.

Władze w Warszawie przychylniejszym okiem spojrzały na koncepcję budowy portu w Gdyni. Porębski był też inicjatorem utworzenia Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej w Toruniu i podobnej szkoły dla marynarki handlowej w Tczewie. Wiceadmirał swoim autorytetem wspierał również morskie organizacje społeczne – razem z gen. Mariuszem Zaruskim patronował Lidze Morskiej i Rzecznej. 

źródłohttp://www.polskieradio.pl / fot. Poczta Polska

Zobacz podobne

 Amerykański okręt desantowy USS GUNSTON HALL w Gdyni

BS

Morawiecki o porcie instalacyjnym offshore: decyzje w praktyce zapadły

BS

Port Gdynia w czołówce na Bałtyku

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie