Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Sejm uchwalił nowelę ustawy dot. bezpieczeństwa morskiego

Sejm uchwalił w środę, wraz z poprawkami, nowelizację ustawy poprawiającą bezpieczeństwo żeglugi morskiej. Nowela ma także umożliwić budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych. Posłowie opowiedzieli się także za poprawką dot. Straży Granicznej.

Za nowelą z poprawkami głosowało 430 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu.

Celem uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw jest m.in. poprawa bezpieczeństwa żeglugi, zwiększenie efektywności działań administracyjnych w imieniu państwa bandery, usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony żeglugi i portów, umożliwienie budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

Jedna z przyjętych przez Sejm poprawek zakłada zmianę w ustawie o Straży Granicznej. Ma w założeniu wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa gazoportu w Świnoujściu. Jak wyjaśniał podczas posiedzenia komisji 3 listopada br. sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik, zakłada ona „przyznanie Straży Granicznej dodatkowych uprawnień, dających możliwość pewnych sprawdzeń, a także wprowadzenia, jeżeli zajdzie taka potrzeba, strefy wyłączenia dookoła gazoportu nie większej niż 200 metrów, gdzie można by było wprowadzić chociażby zakaz poruszania się niektórych osób, dodatkowe środki bezpieczeństwa”.

Według projektodawców najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to: doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej, wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy, wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.

Zgodnie z ustawą, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.

Projektodawcy zwrócili ponadto uwagę, że projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów.

źródło PAP/ fot. PGNiG, Polskie LNG

Zobacz podobne

Bolesław Romanowski patronem 3 Flotylli

BS

PERN wznowił tłoczenie ropy naftowej nitką rurociągu „Przyjaźń”, naprawioną po rozszczelnieniu

JK

Wpływ Turystyki Motorowodnej i Żeglugi na Środowisko: Jak Dbamy o Nasze Wody?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie