Błyskawica uczestniczyła właściwie we wszystkich ważniejszych operacjach bojowych II wojny światowej, przepływając szlak liczący blisko 150 tys. mil morskich.
Rozkazem Ministra Spraw Wojskowych, generała Tadeusza Kasprzyckiego, 25 listopada 1937 „Błyskawica” stała się okrętem Rzeczypospolitej Polskiej. Tego samego dnia, w Cowes podniesiono biało-czerwoną banderę, po czym pierwsza załoga, dowodzona przez kmdr por. Tadeusza Podjazd-Morgensterna, przeprowadziła okręt do Polski.
Polska flota wojenna w okresie dwudziestolecia była stosunkowo nieliczna. Miała znaczenie prestiżowe, symboliczne.
Jej chlubą były niszczyciele. „Błyskawica” to jeden z czterech polskich okrętów tej klasy. Pozostałe to: „Burza”, „Wicher” i „Grom”. Ten ostatni był jednostką siostrzaną „Błyskawicy”, skonstruowaną według tego samego projektu.
Trzy niszczyciele opuściły polski port w przeddzień wybuchu II wojny światowej i skierowały się do Wielkiej Brytanii.
Według historyka dr Janusza Osicy.- Była to wojna, której nowej jakości doświadczyła na sobie „Błyskawica”. Ona to bowiem jako pierwsza w dziejach II wojny światowej stała się ofiarą nalotów samolotów torpedowych. Jako pierwsza atakowała, choć bez powodzenia, niemiecki okręt podwodny .
Okręt był jednym z najbardziej czynnych statków podczas działań wojennych.
– „Błyskawica” to był okręt, który bardzo często znajdował się w kłopotach, nieraz sam je prowokował, zwłaszcza w pierwszym okresie wojny, kiedy dopiero uczyliśmy się wojować. Popełnialiśmy kardynalne błędy, ale „Błyskawica” miała niezwykłe szczęście.
„Błyskawica” wsławiła się osłanianiem brytyjskiego odwrotu spod Dunkierki, w trakcie bitwy o Narvik pomściła, zatopioną tam, siostrzaną jednostkę ORP „Grom”, walczyła na Atlantyku i na Morzu Śródziemnym. Osłaniała lądowanie aliantów w Normandii, tocząc razem ze statkami brytyjskimi bitwę z flotyllą niemieckich okrętów.
W sumie „Błyskawica” brała udział w eskorcie ponad 80 konwojów, uczestniczyła w ponad stu patrolach i akcjach bojowych. „Błyskawica” wzięła również udział w ostatniej misji morskiej II wojny światowej w Europie – operacji o kryptonimie „Deadlight”. W jej trakcie alianci zatopili 116 niemieckich U-Bootów.
„Błyskawica” powróciła do portu w Gdyni 4 lipca 1947, po 94 miesiącach walki i służby na obcych wodach.
ORP „Błyskawica” pozostawał w czynnej służbie do 1975 – był jedynym okrętem alianckim, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres wojny – od 1 września 1939 do 8 maja 1945. Przekształcony w okręt-muzeum, zastąpił w tej roli „Burzę”. ORP „Błyskawica” jest dziś jednym z najbardziej charakterystycznych i popularnych miejsc w krajobrazie Gdyni.
źródło http://www.polskieradio.pl / fot. Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni