Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Wiceszef MAP: propozycja rządu ws. portu w Elblągu aktualna

Rządowa propozycja ws. portu w Elblągu jest nadal aktualna – powiedział w sobotę wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. Na antenie Radia Olsztyn podkreślił, że to jest propozycja dobra dla Elbląga.

„My ze strony rządowej wykazujemy maksimum dobrej woli w sprawie portu w Elblągu. Miasto nie ma środków na wykonanie modernizacji portu, Komisja Europejska nie zgadza się na przeznaczenie z RPO kwoty 40 mln euro, które miałoby zasilić tę inwestycję. Mamy nadzieję, że przyjdzie w Brukseli refleksja, ale jeśli nie, to rządowa oferta leży na stole. I to jest oferta dobra dla Elbląga” – powiedział w sobotę wiceminister Śliwka na antenie publicznego Radia Olsztyn.

Rząd oferuje dofinansowanie portu w Elblągu kwotą 100 mln zł w zamian za przejęcie pakietu 51 proc. akcji. Na to nie zgadza się samorząd Elbląga argumentując, że to i tak po stronie rządu leży ukończenie drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Elbląga. Rząd z kolei uważa, że ostatnie 900 metrów drogi wodnej i prace w porcie winno sfinansować miasto.

„Jesteśmy w dialogu z prezydentem Elbląga. Do 14-15 września miałem otrzymać listę inwestycji wykonanych w porcie. Ta lista nie dotarła do dziś. Dyrektor portu nie odpisuje na moje pisma” – mówił wiceminister Śliwka i zapewniał, że rządowa oferta dotycząca zasilenia portu 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet „to oferta oznaczająca rozwój Elbląga”.

„Chcielibyśmy, by port w Elblągu był perełką, był czwartym portem RP, by dzięki niemu Elbląg wzrastał gospodarczo, by rosło zatrudnienie” – wyliczał wiceminister Śliwka.

Sprawa pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu jest bardzo ważna, bo bez tego nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna. Prace pogłębiarskie na rzece Elbląg wykonywane przez wykonawcę wybranego przez inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni, kończą się niespełna kilometr przed portem.

Ostatnio prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych i podpisaną przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja. Wynika z niej, że „Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg”.

17 września br. został otwarty Kanał Żeglugowy będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Polska dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk – podkreślał wówczas rząd. Wskazywano również na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście, a także innych portów Zalewu Wiślanego.

Podczas rozmowy w Radiu Olsztyn wiceminister Śliwka był też pytany o Spichlerz Północy tj. inwestycje służące poprawie infrastruktury do magazynowania zboża w północnej części warmińsko-mazurskiego. W piątek wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk poinformował, że wchodząca w skład Polskiej Grupy Spożywczej spółka Elewar rozbuduje powierzchnię magazynową w tym regionie za 250 mln zł.

„Rolnictwo to dobrodziejstwo, trzeba dbać o nasze bezpieczeństwo żywnościowe” – powiedział wiceminister Śliwka w Radiu Olsztyn i dodał, że w ramach Spichlerza Północy powstaną nowe magazyny m.in. w Braniewie, w Ornecie suszarnia, w Pieniężnie urządzenia do przeładunku zboża w Pieniężnie. Magazyny w Bartoszycach mają być wyremontowane.

„Obecnie z Elewarem współpracuje 2,5 tys. rolników, mamy nadzieję, że po tych inwestycjach ta liczba wzrośnie do 6 tys.” – powiedział Andrzej Śliwka. 

źródło PAP/ fot. UM Elbląg

Zobacz podobne

Orlen chce zbudować terminal gazu płynnego w Policach  

KM

PGZ składa wstępną ofertę na Miecznika

BS

W. Brytania: Resort obrony: Rosja tworzy nową formację do patrolowania ujścia Dniepru

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie