Nasza placówka może pochwalić się nowym wyposażeniem laboratorium elektrotechniki – elektroniki – automatyki – podkreśla Marzena Gańcza, dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. – Mogliśmy to zrobić dzięki wsparciu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Szefowa placówki podkreśla, że odpowiednio wyposażone laboratoria, pracownie to podstawa współczesnej edukacji, elektroniki czy automatyki nie da się bowiem poznać bez samodzielnego testowania zdobywanej wiedzy w praktyce.
Dzięki wspomnianej pomocy, szkoła zakupiła nowy sprzęt, narzędzia i podzespoły elektroniczne, elektryczne i elementy automatyki. Stanowiska laboratoryjne wyposażono w oscyloskop cyfrowy (bada przebiegi i wykresy urządzeń), kamerę – mikroskop cyfrowy (powiększa obraz współpracując z komputerem i rzutnikiem dzięki temu można np. znaleźć nieciągłości na ścieżkach elektronicznych). Uczniowie mają też do dyspozycji stacje do lutowania i nagrzewania rurek termokurczliwych z regulacją temperatury (pozwalają na naukę lutowania oraz łączenia różnych podzespołów elektronicznych, automatyki czy łączenia przewodów i kabli elektrycznych).
Prace lutownicze są wykonywane na matach lutowniczych, dzięki czemu nie niszczy się blatów stołowych, płytki stykowe z wyprowadzeniem na zasilanie oraz płytki stykowe z modułem zasilającym pozwalają na budowę różnych układów elektronicznych bez ich stałego łączenia, co pozwala na wielokrotne użycie tych podzespołów.
Zestawy różnych komponentów elektronicznych i narzędzia, które zakupiono, pozwalają na budowę różnych układów elektrycznych, elektronicznych. Wszystkie podzespołu, narzędzia są posegregowane, znajdują się w regałach z szufladkami, w które te stanowią nowe wyposażenie. gdzie są umieszczane posegregowane poszczególne komponenty. Nie zapomniano o bezpieczeństwie, apteczkach i instrukcjach ściennych dotyczących postępowania w nagłych przypadkach.
Elektroautomatyka, postęp technologiczny to nieodłączna część otaczającej nas rzeczywistości – przyznaje dyrektor Gańcza. – Dlatego tak duży nacisk kładziemy na edukację praktyczną, w czym pomagają właśnie bardzo dobrze wyposażone laboratoria, symulatory itd. Uczniowie, którzy raz posiądą praktyczną umiejętność korzystania z rezystorów, kondensatorów i tranzystorów, będą mogli z tej wiedzy korzystać całe życie.
Elektroautomatyka rozwija umiejętności logicznego i abstrakcyjnego myślenia – podkreśla Władysław Sietko-Sierkiewicz, kierownik warsztatów ZSM. – Oparta jest na prawach fizyki i matematyki, których stosowanie w praktyce ćwiczy kreatywność. A elektroniczne ćwiczenia uczą cierpliwości i konsekwencji w dążeniu do celu. Budowanie własnych projektów to świetny trening radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz rozwiązywania problemów. Pamiętajmy też, że rynek pracy oczekuje elektro automatyków. Armatorzy też oczekują od mechaników okrętowych wiedzy z funkcjonowania systemu elektrycznego jednostki. Z roku na rok zwiększa się liczba statków z napędem diesel-electric, zasilanymi gazem. Automatyka, elektronika, nowoczesne układy kontroli i sterowania systemami elektrycznymi – w dzisiejszych jednostkach odgrywają fundamentalne znaczenie. Szkoła powinna wyprzedzać rzeczywistość przynajmniej o dekadę. A szkoła musi przecież tę rzeczywistość wyprzedzać.
Dlatego tak istotne jest nowoczesne wyposażenie laboratoriów, pracowni szkolnych. Dzięki temu uczniowie poznają struktury i zasady działania podstawowych instalacji elektrycznych i automatyki na statkach, a absolwenci ZSM są przygotowani do nowych wyzwań w praktyce..
Wprowadzanie innowacyjnych systemów automatyki, zaawansowane technologie wykorzystywane są w żegludze morskiej, podobnie jak w większości branż – dodaje na koniec kierownik warsztatów. – Stały nadzór poszczególnych podzespołów odpowiedzialnych za funkcjonowanie jednostki pływającej jest niezwykle ważny. Dbanie o właściwe zarządzanie energią to jeden z elementów, który musi znajdować się pod ciągłą kontrolą. Zastosowanie automatyki okrętowej pozwala przecież na optymalne zarządzanie zasobami energii.
PJ
Fot.: Sergiusz Raszewski