Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

ORP Kościuszko na misji

Fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko” musiała sie zmierzyć z różnymi zadaniami podczas certyfikacji. Załoga przeszła test pomyślnie. Niebawem jednostka dołączy do zespołu SNMG1, który jest częścią Sił Odpowiedzi NATO.

Certyfikacja zakończyła roczny cykl przygotowań zarówno załogi, jak i samego okrętu. W tym czasie ORP „Kościuszko” brał udział m.in. w natowskich ćwiczeniach „Joint Warrior 22-2” u wybrzeży Wielkiej Brytanii. Manewry te zwane są 12-dniową wojną. Ostateczny sprawdzian pod okiem komisji powołanej przez Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych został przeprowadzony na Bałtyku i zbiegł się z ćwiczeniami typu passex, podczas których jednostki 3 Flotylli Okrętów współpracowały z natowskim zespołem SNMG1.

W ubiegłym tygodniu z gdyńskiego portu wyszło sześć okrętów. Obok „Kościuszki” bazę opuściły między innymi bliźniacza fregata ORP „Gen. K. Pułaski”, korweta zwalczania okrętów podwodnych ORP „Kaszub” czy patrolowiec ORP „Ślązak”. Przez pierwszą dobę załogi szkoliły się w swoim gronie. Niebawem dołączyły do nich cztery jednostki z zagranicy: holenderska fregata rakietowa HNLMS „Tromp”, która obecnie pełni rolę okrętu flagowego SNMG1, norweski okręt zaopatrzeniowy HnoMS „Maud” oraz dwie kolejne fregaty: HDMS „Esbern Snare” z Danii i FS „Chevalier Paul” z Francji. – Przez kolejne dni mieliśmy okazję ćwiczyć wspólnie – podkreśla kmdr Radosław Hurbańczuk, dowódca Dywizjonu Okrętów Bojowych 3 FO. – Poszczególne epizody rozgrywane były przy udziale samolotów bojowych F-16 i Su-22, śmigłowców Mi-14PŁ wyspecjalizowanych w zwalczaniu okrętów podwodnych, śmigłowca ratowniczego W-3RM Anakonda czy pododdziałów Morskiej Jednostki Rakietowej. Po raz kolejny staraliśmy się wykorzystać okazję, by zgrywać współdziałanie naszych sił z siłami sojuszników w jak najszerszym zakresie. Interoperacyjność to przecież podstawa działania NATO – dodaje.

W tym czasie marynarze z „Kościuszki” przechodzili najpoważniejszy tegoroczny test. – Komisja sprawdzała każdy aspekt wyszkolenia bojowego załogi – podkreśla kmdr por. Maciej Pałacha, dowódca fregaty. – Prowadziliśmy więc poszukiwania i walkę z okrętem podwodnym, odpieraliśmy ataki F-16, prowadziliśmy obronę nawodną – wymienia. Ważnym elementem certyfikacji było zwalczanie zagrożeń asymetrycznych, czyli w tym wypadku uderzeń niewielkich jednostek rebeliantów, a także tzw. obrona przeciwawaryjna. Załoga musiała pokazać, czy potrafi odpowiednio zachować się, gdy na pokładzie wybuchnie pożar albo dojdzie do przebicia kadłuba. „Kościuszko” współpracował też ze zbiornikowcem ORP „Bałtyk”, uzupełniając na morzu zapasy paliwa oraz ze śmigłowcem ratowniczym. Piątego dnia zmagań na morzu certyfikacja zakończyła się. – Wypadła bardzo dobrze – przyznaje kmdr por. Pałacha. Teraz załoga fregaty czeka na rozkaz, który formalnie usankcjonuje dołączenie do SNMG1. – Dla nas takie misje mają bardzo duże znaczenie. Pokazują bowiem, że jesteśmy gotowi realizować sojusznicze zobowiązania – podkreśla kmdr Hurbańczuk.

Pod koniec ubiegłego tygodnia dowództwo Sojuszu poinformowało o incydencie, do którego doszło podczas ćwiczeń z udziałem zespołu. W czwartek dwa rosyjskie myśliwce przeleciały w odległości nieco ponad 70 m od natowskich jednostek. Samoloty poruszały się na wysokości zaledwie 90 m, nie reagując na wysyłane im komunikaty. NATO nazwało przelot „nieprofesjonalnym i niebezpiecznym”. „Prowokacja zwiększyła możliwość wystąpienia błędnych obliczeń, pomyłek i ewentualnych wypadków” – czytamy w komunikacie. Przedstawiciele Sojuszu po raz kolejny podkreślili przy tym, że natowskie okręty realizują swoje zadania zgodnie z prawem, nie dążą do konfrontacji i nie stanowią dla nikogo zagrożenia. Na wszelkie działania w nie wymierzone Sojusz będzie jednak w odpowiedni sposób reagował.

źródło http://www.polska-zbrojna.pl / fot. Autorstwa Mody1234 – CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org

Zobacz podobne

Bałtyk to dobro narodowe, ogromny potencjał i strategiczne źródło energii

BS

Gotowe studia wykonalności dla Wisły i Odry

BS

Gdańska Stocznia „Remontowa”. Postępy w budowie promu!

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie